/media/lotidningen/media/images/nyhetsbilder/vt2008/wickman_1408.jpg
Hemma i Mora. Eric Wickman på soffan hemma hos pappa Carl Viktor Wretman under ett besök i Sverige.

Bland de 1,2 miljoner svenskar som reste från Sverige över Atlanten, tillfälligt eller för alltid, fanns personligheter som blev världsberömda. Känd i USA, men tämligen anonym i Sverige, är Eric Wickman från Våmhus i Mora.

Hans trafikbolag Greyhound är i dag världens största bussbolag. Själv hette han från början Martis Jerk. Hans anhöriga i Dalarna försörjde sig med så kallade hårarbeten: Släktens kvinnor var hårkullor som tillverkade smycken och tavlor av människors hår. År 1905 emigrerade Eric Wickman med en grupp skogsarbetare på väg till Arizona. Till att börja med arbetade i ett lag som borrade efter olja. Han var diamantborrare i Minnesotas gruvdistrikt, och blev senare (1912) anställd i ett biluthyrningsföretag.

Eric Wickmans affärsidé tog form när han började köra arbetare till och från gruvorna. Han insåg att en vanlig bil inte var användbar, utan valde att förlänga den så att den till slut blev en buss. Efterfrågan och lönsamheten var stor, det dröjde inte länge förrän bussrörelsen hade utvecklats i Hibbing och Duluth över de inre sjöarna.

Bittra konflikter
Som storföretag har Greyhound i dag ett relativt gott anseende också bland fackligt aktiva. Det hindrar inte att flera bittra arbetsmarknadskonflikter kantar bussbolagets väg mot framgång: Bussförare och andra anställda hade länge klagat över långa körtider, brister i övernattningsrum och arbetsmiljön i städernas terminaler, men det som utlöste en sju veckor lång rikstäckande strejk 1983 var att Greyhound ville sänka lönerna. Fram till dess hade företaget och dess anställda mest erfarenhet av enstaka lokala strejker.

År 1990 startade nästa konflikt, vilken blev längre (tre år) och bittrare (strejkande sades upp och ersattes av strejkbrytare). Den kompromiss som striden utmynnade i välkomnades till slut av både arbetsgivare och fack.

Annan syn
Greyhounds anställda i bussarna och längs vägarna organiseras av Amalgated Transit Union (ATU) som med sina över 180.000 medlemmar är det fack som organiserar flest transitarbetare i USA och Canada.

Trygghetssystemen i Minnesota har vissa likheter med de skandinaviska modellerna – med undantag för arbetsmarknadspolitiken. Om en arbetslös får ett jobb som ligger alltför långt från bostaden, är det inte tal om att ordna matarbussar eller liknande transporter. Nej, personen i fråga erbjuds ett extra förmånligt lån för att kunna köpa sig en bil.

Wickman och Dylan
1958, när Minnesota firade sitt 100-årsubileum, skrev en tidning att staten kunde skryta med att den haft fyra historiska personer. Den förste hade dragit fram järnvägen till Minneapolis, den andre hade byggt en stor damm i Duluth, den tredje var Charles Lindbergh som var först med att flyga ensam i ett motorflygplan till Paris över Atlanten. Och den fjärde var busstrafikens fader, Eric Wickman.

Men invånarna i Duluth brukar nämna svenskens namn i ett annat andetag. De säger att från deras stad kommer bara två storheter, men de är desto större: Eric Wickman och Bob Dylan.

FAKTA:
Greyhound driver huvudparten av fjärrbusstrafiken i USA och Canada. Företaget har 2.300 egna bussar som trafikerar 3.700 destinationer. Årsomsättningen ligger på drygt en miljard dollar och antalet anställda är cirka 12.000. Grundaren Eric Wickman levde mellan 1887 och 1954.
Faktakälla: Nationalencyklopedin.

Jan-Ewert Strömbäck
Frilansjournalist
Skriv ett e-postbrev till redaktionen