Bussförarna i Stockholm får inte ersättning för restid då de ska jobba.  Det är innebörden i det nya kollektivavtalet  som började gälla från den 1 februari i år.

Anledningen till att det har blivit så här är att resetidsersättningen inte finns reglerad i det bussbranschavtal som trädde i kraft redan 2003. Ett avtal som många bussbolag i Stockholm verkställer nu. Bland dessa finns Busslink.

Förhandlingar pågår
Det enda som sägs i avtalet från 2003 är att nya regler ska komma till under tiden och att det fram till det ska tillämpas äldre regler. Just nu pågår förhandlingar om ett nytt bussbranschavtal.

– Vi tycker att Busslink utnyttjar de nya reglerna, säger Nisse Sjöblom, ordförande i fackklubben Kommunal Söderort, till Dagens Nyheter.

Enligt en busschaufför som LO-Tidningen har talat med så kan en typisk arbetsdag för en förare bestå av runt en timmes obetald restid.

Det bekräftas också av ett exempel som Nisse Sjöblom lämnar till DN: Föraren kan börja sitt skift i Hammarbyhöjden halv sex på morgonen för att sedan sluta nio timmar senare i Bredäng. Har föraren då åkt bil till arbetet på morgonen så måste han eller hon åka tillbaka till Hammarbyhöjden. Det tar ungefär 30 minuter. Restid som föraren inte får ersättning för.

Avtalet tolkas olika
Tidigare gav Busslink kompensation för restiden med drygt 95 kronor i timmen. I det nya bussbranschavtalet nämns inga siffror, men det står att "respektive äldre regleringar" ska gälla.

– Vi och Busslink tolkar avtalet olika. De vill bara betala för tiden vi kör, medan vi vill ha betalt för hela arbetstiden, säger Nisse Sjöblom.