Skyddsombud och skyddskommittéer ska inte längre anmälas till Arbetsmiljöverket. Från tisdag ska anmälan bara ske till arbetsgivaren.

Arbetsmiljöverket slutade redan i somras att sköta om och föra in nya namn i  sitt skyddsombudsregister. Anledningen var att resurserna inte räckte för verksamheten efter de stora neddragningarna på myndigheten. Nu upphör också anmälningsplikten till Arbetsmiljöverket i arbetsmiljöförordningen. Från den 8 april ska skyddsombuden enbart anmälas till arbetsgivaren.

Varit på tapeten
LO-förbunden har tidigare diskuterat att starta ett eget förbundsgemensamt skyddsombudsregister, men något sådan är ännu inte på gång, enligt Christina Järnstedt, som arbetar med arbetsmiljöfrågor på LO.

– Vi har pratat om det, men förbunden har sina egna register och de avgör själva hur de vill ha det, säger hon.

Facket får veta
LO har däremot med hjälp av LO-TCO Rättskydd tagit fram en speciell blankett för anmälan av skyddsombud, som skickats ut till förbunden. Blanketten ska fyllas i så fort ett nytt skyddsombud blivit valt och lämnas till arbetsgivaren. En kopia ska också lämnas till facket.

– Sedan får varje förbund styra om den ska skickas in till förbundet för ett centralt register eller om den blir kvar hos avdelningen eller klubben, säger Christina Järnstedt.