Det är räven som färgar budskapet
![]() |
Den rävröda färgen ska få oss att lägga märka till pensionsbeskeden. Och budskapet går inte att ta miste på, enligt Anette Nyqvist: – Arbeta mer! Tjäna mycket! Spara mer, placera i fonder! Foto: Kerstin Carlsson/Scanpix. |
För tionde året skickar staten sex miljoner orange-färgade kuvert till medborgarna. Men vad är egentligen budskapet? Och varför är kuverten orange?
Vid det här laget vet du antagligen vad det orange kuvertet innehåller: det årliga beskedet om din pension. På första sidan finns en prognos för hur stor pensionen kan bli. På tredje sidan ser du hur värdet på dina premiepensionsfonder har utvecklats under förra året. Och på sista sidan hittar du Försäkringskassans beslut om hur mycket pension du skrapade ihop under 2006.
Alltsammans är faktiskt kort och klart formulerat. En arbetsgrupp med folk från Försäkringskassan och Premiepensionsmyndigheten filar hela tiden på texterna, som blivit kortare år för år. Frågan är vad det orange kuvertet, själva symbolen för pensionssystemet, egentligen säger oss. Om prognoser vet vi att de alltid slår fel. Och att ingen människa kan välja rätt bland 800 fonder för premiepensionen är ingen nyhet, det erkänner numera både ekonomiprofessorer och politiker.
![]() |
Viktig budbärare
Det viktiga budskapet ligger på ett djupare plan, hävdar Anette Nyqvist, forskare i socialantropologi som doktorerar med en avhandling om det allmänna pensionssystemet senare i år. Hon har granskat de orange kuverten som ”budbärare” mellan staten och medborgarna och undersökt vilka normer, idéer och värderingar de förmedlar.
– Huvudbudskapet är att ansvaret för pensionen har flyttats över från staten till den enskilde individen, säger Anette Nyqvist. Det orange kuvertet kan ses som ett friskrivningsbrev från staten.
– Rakare uttryckt säger pensionsbeskeden: Arbeta mer! Tjäna mycket! Spara mer, placera i fonder! Nu har du själv ansvaret!
Måste så för att skörda
I sin forskning har Anette Nyqvist intervjuat alla de politiker och experter som utformade pensionssystemet. De ville bygga in folkbildning och kunskap om ekonomiska samband i pensionssystemet, och årliga pensionsbesked var viktiga:
”Vi vill att människor ska inse, och förstå, att pension inte är någonting man går ut och plockar från ett träd den dagen man behöver, utan det är någonting som finns inbyggt i hela ditt yrkesverksamma liv”, sa tidigare socialförsäkringsministern Ingela Thalén (s).
Anette Nyqvist berättar också hur kuverten blev just orange. En av de reklambyråer som slogs om uppdraget att utforma utskicket betonade att en stark signalfärg behövdes för att visa fram pensionssystemet som en produkt, trots att flera myndigheter står bakom. Färgen skulle skilja ut kuvertet, göra det mindre myndighetsmässigt, mer personligt.
Vann tack vare trick
När tankarna presenterades för de imponerade pensionsbyråkraterna hade reklambyrån svept in ett helt arbetsrum i orange. Och byrån fick jobbet.
En speciell nyans av orange blandades till. Den kallas English fox, eller engelsk rävröd. I den här bilagan förklarar vi en del av innehållet i det rävröda kuvertet. Hur du kan resonera kring pensionen. Och vilka fällor du kan hamna i. Inte bara den allmänna pensionen har förändrats, utan också den kompletterande pension som arbetsgivaren står för: avtalspensionen. Förändringen har gått i precis samma riktning: från pension som blir en förutbestämd, garanterad andel av din slutlön – till pension som helt beror på hur mycket pengar du jobbar ihop, och hur väl pengarna förräntar sig. Därmed finns det dubbla skäl att läsa den här bilagan.
Läs också: fler artiklar och nyttiga lästips på temat pension