Fråga vad du köper
Varje globalt företag ska ha en uppförandekod. Den ska reglera de lägsta accepterade standarderna i fråga om arbetstider, lön, övertidsersättning, arbetsmiljö och ålder på de som arbetar.
Detta för att komma ifrån barnarbete, slavkontrakt, och hälsofarliga arbetsmiljöer. Vi har ett flertal globala företag i vårt avlånga land. Flertalet har säkert en uppförandekod och det är bra. Men hur väl följs denna kod, och framför allt hur långt ner i leden hos underleverantörer sträcker den sig, och hur sker kontrollen att den efterlevs? Det finns en hel massa frågor som vi konsumenter bör ställa oss. Man blir skrämd då man tänker på fabrikerna i Kina där underåriga flickor arbetar 14 timmar om dagen för att sätta samman leksaker som säljs här hemma för 29:90.
Under devisen ”Det är alltid någon som får betala” kan man ju fråga sig om jag som konsument inte betalar mer än 29:90 för en produkt paketerad och klar, vad får då den arbetaren som sätter ihop leksaken i fråga?
Men även om produkten är en liten och dyr bärbar dator – vad får de arbetare som producerar chippet som styr hela datorn? I vilken miljö arbetar den personen och under vilka arbetsförhållanden?
Jag vill mana till ett större medvetande. Bli gärna en lite besvärligare kund och fråga efter var produkten är tillverkad och uppförandekoden från leverantören. Ge dig inte på personalen i butiken som inget vet. Ring själv till Sony/Ericsson, Apple, Nikon med flera och var frågvis. Accceptera inte undvikande svar.
Charlotte Hall
Facklig förtroendevald