Gå till innehållet
Gå till startsidan

Ett bättre arbetsliv kräver modig journalistik

Sök

Transport kan sluta första avtalet

IF Metall anser att Transport i framtida avtalsrörelser skulle kunna sluta det första avtalet och sätta norm för övriga avtal. LO:s största industrifack har börjat resonera om en ny lönenorm.

Diskussionen handlar om att definiera om vad som är en internationellt konkurrensutsatt sektor.

Den gällande lönenormen innebär att industrins löneavtal är riktmärket för alla andra avtal. Tanken bakom den modellen är att löneökningarna i Sverige ska anpassas efter hur mycket den internationellt konkurrensutsatta industrin klarar att öka sina kostnader. Och skälet till att inte ens facket försöker överträffa den nivån är att det vill förmå industriföretagen att stanna i Sverige – och investera och utvecklas här.

IF Metalls avtalssekreterare Anders Tiderman säger nu att utvecklingen gör att alltfler branscher är internationellt konkurrensutsatta på samma sätt som den egentliga industrin – och att det gör att modellen för lönesättningen kan behöva ändras. Han tänker då i första hand på transportsektorn och på IT-branschen.

– Vi behöver en bred diskussion bland fackföreningar och arbetsgivare om detta. En huvudpoäng är att den internationellt konkurrensutsatta sektorn styr lönebildning, säger han.

Framgångsrika tio år
Han förklarar att industriavtalet har funnits i tio år. Det har varit framgångsrikt på flera sätt: reallönerna stigit, industrins avtal har styrt lönebildningen och den svenska industrin har utvecklats.

Löneutrymmet definieras som inflation plus produktivitetsökningen inom industrin samtidigt som lönenormen skapas i löneförhandlingar. Under den senaste avtalsrörelsen slöts fem industriavtal först och deras lönenivå blev märke för andra löneförhandlingar.

Nu öppnar alltså IF Metall för en modifiering av modellen. Och rent teoretiskt skulle det, enligt Anders Tiderman, kunna innebära att Transports avtal för åkerichaufförer sluts först i en avtalsrörelse och därmed sätter normen.

Inte handeln först
Däremot kan han inte tänka sig att handeln skulle sätta normen, eftersom företagen där inte flyttar utomlands om löneökningarna blir för stora. Inte heller anser han att tjänstesektor ska skapa lönemärket, eftersom den inte påverkas av den internationella konkurrensen på samma vis som industrin och som transport- och IT-branschen.

Anders Tiderman vänder sig också mot de arbetsgivarorganisationer som de senaste månaderna har argumenterat för någon form av ny lönenorm. Gemensamt för dem alla är att de vill ha löneökningar som är lägre än dem industrinormen ger upphov till, enligt IF Metalls avtalssekreterare.

I första hand handlar det här om en diskussion som IF Metall vill ha igång, Men för att ett nytt synsätt ska fungera krävs att fack och arbetsgivare är någorlunda överens.

Rädd för låsningar
Än har IF Metalls avtalssekreterare dock inte tagit upp diskussionen med de andra LO-förbundens avtalsansvariga. Det får komma senare. Tidigare motsättningar kan göra att det bara skapas nya låsningar, tror Anders Tiderman.

Vissa diskussioner har IF Metall däremot fört med sina motparter på arbetsgivarsidan. Anders Tiderman säger att det ännu inte finns någon samsyn i de samtalen.

LO:s avtalssekreterare Erland Olauson är inte så insatt i IF Metalls nya resonemang. Han säger dock att han inte vill ha någon uppfattning om vilka branscher som är internationellt konkurrensutsatta eller inte. Poängen måste enligt honom vara att ta hänsyn till de företag som konkurrerar med andra företag vars löner och andra villkor bestäms i andra länder.

– Även om en ny norm skapas så kanske inte motsättningarna bland facken och i arbetsgivarleden försvinner – de som inte befinner sig i de internationellt konkurrensutsatta branscherna vill också vara med och utforma lönenormen, säger Erland Olauson.

Han tycker det är bra med en öppen diskussion om lönenormen. För honom är det viktiga att det behövs en norm, att den fastställs i förhandlingar och att fack som inte är med i normbildande får ett inflytande.

Förstår inte idén
Karl Olof Stenqvist, förhandlingschef i arbetsgivarorganisationen Teknikföretagen, tycker det är lite besvärligt att förstå IF Metalls nya resonemang. Han har dessutom svårt att tänka sig att Transports chaufförer skulle sätta normen i framtiden. Det är en alldeles för liten yrkesgrupp, och en sådan norm skulle inte accepteras av andra.

Transport- och IT-branschen betecknar han som stödfunktioner till industrin – och frågar samtidigt vart IF Metalls idéer leder. Karl Olof Stenqvist säger att industriavtalet inte är låst. Det är, enligt honom, öppet för andra att gå med i det.

– Oavsett vilka nya konstruktioner man kommer på så måste lönenormen få acceptans i omgivningen för att fungera, säger Teknikföretagens förhandlingschef.