/media/lotidningen/media/images/nyhetsbilder/vt2008/h_rantakyra_2_0608.jpg
Harry Rantakyrö

För en dryg vecka sedan påtalade gruvfacket riskerna för ras och sättningar i gruvan i Kiruna för LKAB:s ledning.
– Det är inte sant att ledningen inte hört om situationen i gruvan. Det känns sju gånger jävligare när vi påtalat och tjatat om farorna, säger gruvtolvans ordförande Harry Rantakyrö.

Det var i lördagskväll som en 21-årig arbetare dog under ett stenras på 900 meters djup i gruvan. Just nu är olycksplatsen avstäng. Arbetsmiljöinspektionen, polisen och huvudskyddsombuden genomför en undersökning av olycksplatsen.

Harry Rantakyrö berättar att det finns mellan 130 och 150 tillbudsrapporter om nedfallande sten från de senaste åren. Hans bedömning är att mörkertalet är stort och att det verkliga antalet kanske är dubbelt så högt.

– Äldre och rutinerade gruvarbetare säger att det är olustigt att gå ner i gruvan nu för tiden. Dem måste vi lyssna på.

Tänker inte ge sig
Gruvtolvans ordförande har lagt allt annat åt sidan och ägnar sig nu  bara åt säkerheten i gruvan. Han är optimistisk och tror att det ska gå att finna en lösning tillsammans med LKAB trots att vd Martin Ivert i media sagt att det inte är några problem med säkerheten i gruvan.

Facket pekar på att arbetstakten är uppskruvad. Nu sätter produktionen igång direkt efter att en ny gruvort sprängts fram. Berget borde få ”vila” och sätta sig innan malmbrytningen startar.

Gruvtolvan vill också att brytningsmetoderna, gruvorternas storlek och förstärkningsmetoderna ska ses över. Kanske ska gruvgångarna vara mindre.

Allt större risker
Olyckan orsakades av rörelser i berget. Risken för sådana rörelser ökar med gruvans djup. Det blir helt enkelt högre tryck i berget, enligt Ove Stephansson, professor i teknisk geologi.

Till tidningen Norrbottens Kuriren säger han att spänningarna på olycksplatsen kan ha varit mycket höga till följd av djupet och näraliggande gruvgångar och schakt. Ove Stephansson betecknar LKAB:s gruvbrytningsmetoder som en balansgång mellan vinstintressen och säkerhet.

Läs också: artikeln "Fackets kritik mot LKAB tycks studsa", 4/2 2008