Gå till innehållet
Gå till startsidan

Ett bättre arbetsliv kräver modig journalistik

Sök

”Bra att Transport inte gav sig”

Klubbordförande Ulf Berndt­son tycker att det är lätt att berätta om det nya väktaravtalet.
– Det är mycket ryggdunk och många säger att det var bra att Transport visade musklerna i en konflikt, säger han.

Ulf Berndtson är klubbordförande för väktarna på Arlanda, där de är bortåt 1.000 personer och den största yrkesgruppen. Det är framför allt lönepåslagen som flygplatsens väktare gillar. Och Ulf Berndtson har inte direkt hört några direkt negativa kommentarer över lag. Skyddsvakterna gnisslar dock lite över att deras extra uppflyttning dröjer till tredje avtalsåret. Andra har tyckt att ob-tillägget kanske borde öka ännu mer.

Ulf Berndtson tycker att arbetsgivarnas glädje över att ingångslönerna ska gälla längre tid är konstig.

– De biter sig själva i svansen. Ingångslön under lång tid kan leda till rekryteringsproblem och svårigheter att behålla folk.

Peter Erikson, som arbetar i säkerhetskontrollen på Arlandas terminal 5, är också nöjd med avtalet.

– Jag tycker det är viktigt att vi har samma ökningar som till exempelvis IF Metall – särskilt med tanke på det skitgöra vi har.

Han berättar att många arbetskamrater hurrar för den arbetstidsförkortning som införs för nattarbete.

– Det var bra att Transport inte gav sig. Facket skulle nog ha tagit i mer här med tanke på att det ser ut som att Securitas fuskade och kringgick övertidsblockaden.

FAKTA: Brott mot blockaden ostraffade
Transport kommer inte att gå vidare med runt 50 anmälningar om brott mot förra veckans blockad bland landets väktare.

– När det är fred så glömmer vi allt sådant. Det är inget vi i efterhand gräver ner oss i, säger Joakim Hellmouth, ansvarig för bevakningsavtalet hos Transport.

Anmälningarna handlar om att arbetsgivare kringgått förra veckans stridsåtgärd. Joakim Hellmouth förklarar att facket nu riktar in sig på att få samarbetet med arbetsgivarna att fungera.

Det kan dock vara en annan sak om fackmedlemmar har brutit mot konfliktåtgärden. Om det finns några sådana får Transports avdelningar avgöra om de vill ha dem uteslutna.

Läs också: artikeln ”Arbete med värdetransporter ger extra”, 19/1 2008

Läs också: artikeln ”Arbetsgivarna bryter väktarblockaden”, 17/1 2008
Läs också: artikeln ”Omöjligt lägga bud enligt medlarna”, 13/1 2008