/media/lotidningen/media/images/nyhetsbilder/vt2008/nilson_0308.jpg
Skor på väg. Anki Tilman och Lars Erik Appelgren lägger kartonger på bandet. Från lagret i Varberg skickas skorna ut till butiker i hela landet. Foto: Björn Larsson Rosvall/Scanpix.

Gladare, effektivare och friskare personal. Ekonomiska fördelar för företaget. Ändå ska Toyotamodellen med sextimmarsdag skrotas på Nilson Group i Varberg.

I ett industriområde i utkanten av Varberg ligger företaget Nilson Groups huvudkontor och lager. Hit kommer skor från framför allt från Asien. Skorna lastas om på ett löpande band, omsorteras och skickas sedan iväg till Din Skos, Skopunktens och Nilsons butiker runt om i landet.

Verksamheten är säsongsbetonad och för arbetsgivaren är det viktigt att ha en flexibel arbetsstyrka. Men när övertid för fem år sedan blev mer regel än undantag sa de anställda ifrån. Dåvarande vd satte sig ned med facket och sa: ”Gör vad fan ni vill bara vi får ut skorna.”

Blev inspirerade
I samma veva såg ett par fackliga representanter ett inslag på Västnytt om Toyotamodellen i Göteborg, då ett nytt slags tvåskift om två gånger sex timmar: De anställda fick behålla heltidslönen och verkstaden kunde hålla öppet längre, tjäna mer och få nöjdare kunder.

Efter förhandlingar om en något längre arbetsdag än de sex timmarna infördes modellen också för de lageranställda på Nilson Group. Arbetstiderna blev sex till tolv varannan vecka och tolv till sju på kvällen varannan. Ett lönesystem baserat på kompetens infördes också, vilket skulle öka motivationen för de anställda att lära sig fler arbetsuppgifter och minska sårbarheten.

I gengäld är ob-tillägget bortförhandlat. Helgerna är lediga, men om det – vilket inte inträffat ofta – blir extrajobb är lönen helt enligt Handelsavtalet dubbel.

– Folk mår mycket bättre, säger lagerarbetaren Anette Aronsson.

Från 17 till 3
En sjukfrånvaro som tidigare varit uppe i 17 procent låg under perioden april 2006 till och med mars 2007 på 3,2 procent. Hela förändringen kan inte tillskrivas de nya arbetstiderna, eftersom hanteringen också blivit mindre manuell och kartongerna har minskat i storlek. Men logistikchefen Torbjörn Andersson uppskattar besparingarna för minskade sjuklöner till mellan 200.000 och 300.000 kronor om året.

– Fler ställen borde prova, säger han och tänker framför allt på landsting som han tror skulle kunna utnyttja dyr utrustning på ett effektivare sätt. Om produktionsledningen står och vacklar mellan enskift och tvåskift kan modellen vara mycket bra, anser han.

– En vinn-vinn-situation, tycker lagerarbetaren Claes-Håkan Olofsson som är sekreterare i Handelsklubben.

"Bara fördelar"
Framför allt uppskattar personalen förmiddagspassen, med hela eftermiddagen fri för hem, barn, träning, vila, och inte minst, möjligheten till lite solljus under vintermånaderna. Den disiga vinterförmiddagen går mot lunchtid och inne i de vidsträckta lagerhallarna gäller lysrörsbelysning. Inte ens soliga dagar letar sig dagsljuset speciellt långt in i lagret.

– Jag ser bara fördelar med tvåskiftet, säger Anette Aronsson som är mycket piggare här än på tidigare sju till fyrajobb.

Kollegan Tommy Svensson är nöjd över att ha tid till barnen, innebandy och brottning.

– Hela familjen är mer avslappnad. Förut var jag trött jämt, säger han.

Men i likhet med de kolleger till honom vi träffar, anser han inte att företaget tillskriver personalens välmående tillräckligt stort värde rent företagsekonomiskt.  Logistikchefen Torbjörn Andersson ser Toyotamodellen som ett billigare alternativ till tvåskrift, men inte till enskift.

Billigare i jämförelse
Han håller med om att effektiviteten ökat, att sjuktalet minskat och att det har blivit ett positivare gäng anställda. Anläggningen har utnyttjats effektivare, antalet raster har minskat. Men nu har företaget investerat i ett automatiserat system som i höst innebär en återgång till enskift och åttatimmarsdagar. Det är billigare i jämförelse.

– Ibland tänker jag att Torbjörn tar fälleben på sig själv, säger Tommy Svensson.

Anki Tillman, som jobbat fem år på företaget, tycker att det blir hemskt att lämna Toyotamodellen.

– Man vet att det blir sämre, säger hon.

FAKTA: Toyotamodellen
Toyota center i Mölndal etablerade den så kallade Toyotamodellen år 2002 med 30-timmarsvecka i tvåskift för mekaniker och plåtslagare i stället för att bygga ut. Resultatet har blivit kortare väntetider, ökad effektivitet, färre sjukskrivningar, mer motiverad personal, ökad trivsel, bättre ekonomiskt resultat.

– Vi tror så starkt på detta att vi inför modellen också på vår nya verkstad som invigs nästa år, säger vd Tommy Witedal.

FAKTA: ”Ge det ett år”
Motorcenter i Skurup, har 34-timmarsvecka i tvåskift under dagtid sedan 2004 för alla 28 anställda, inklusive administratörer.

– Vi ser det bara som positivt. Det har ett långsiktigt värde. Mår personalen bra, presterar man bra, säger vd Ola Andersson.

– Jag har väldigt svårt att tro att man på andra arbetsplatser inte skulle få upp produktiviteten. Men man måste ge det ett år i alla fall.

FAKTA: ”Vi var inte mogna”
Direktchark i Göteborg, provade sextimmarsdag under 2004 för 100 anställda.

– Resultatet var inte så bra, vi slutade med det för nästan tre år sedan. Det hade flera orsaker, säkert ett ledningsproblem också. Vi tappade väldigt mycket produktivitet. Jag tror att det berodde på att vi inte var riktigt mogna. Det betyder inte att vi inte provar det igen till längre fram, men just nu har vi inga planer på det, säger vd Håkan Nordblom.