IF Metall har länge krävt att regeringen lämnar besked om hur det blir med fordonsforskningens framtid. Den nuvarande överenskommelsen om forskningsstöd till bilindustrin löper ut under året, och regeringens beslut har stor betydelse för den svenska biltillverkningen.

– Det här är en första positiv signal och vi är givetvis jätteglada över det, även om vi än så länge inte vet så mycket om regeringens planer, säger Monika Theodorsson, ordförande för IF Metalls avdelning i Norra Älvsborg.

Hon säger att det inte bara fordonstillverkarna och deras anställda som väntat på beslutet, utan också en rad underleverantörer.

– Nu har GM (som äger Saab, red. anm.) lovat motprestationer och sagt att de tänker fortsätta att satsa här. Det betyder mycket för Trollhättan och alla företag i regionen. Det är många som väntat på det här beskedet.

Vad regeringens löfte om fortsatt satsning innebär är ännu oklart. Enligt tjänstemännen på näringsdepartementet ska riktlinjerna för satsningen dras upp tillsammans med bilindustrin under våren, och några belopp har ännu inte diskuterats.

I dag bidrar staten drygt 300 miljoner kronor till fordonsforskningen, vilket är en tredjedel av de totala kostnaderna. Bilindustrin hoppas på att bidraget ska öka till närmare 500 miljoner för att ny miljöteknik ska kunna utvecklas.