/media/lotidningen/media/images/nyhetsbilder/vt2008/c_sanne_0208.jpg
Forskaren Christer Sanne är skarpt kritisk mot tillväxtfundamentalismen. Han föreläste på Konstfack i Stockholm i veckan. Foto: Henrik Montgomery/Scanpix.

Vi måste konsumera mindre för att klara klimatet, tycker forskaren Christer Sanne. Men enligt trendstrategen Christina Cheng kan vi handla klimatsmart och få lite extra flärd. ”Reko-bling” kallar hon det.

Att ständigt öka konsumtionen går inte ihop med en uthållig produktion, anser Christer Sanne, tidigare forskare på Tekniska högskolan i Stockholm. I stället borde vi utnyttja mer av tillväxten som fritid.

– Alla kan inte behöva jobba exakt 40 timmar i veckan för att köpa det de behöver. 40 timmar i veckan är en norm, och när vi ändå jobbar den tiden handlar vi för de pengar vi får in, säger han.

Dominoeffekt
När så tillväxten ökar och vi får mer pengar för det vi jobbar så handlar vi upp de pengarna också och produktionen – och tillväxten ökar än mer.

– Jag vill ta en dust med tillväxt­ivrarna. Vi kanske inte kan komma ned till en arbetstid på tre timmar om dagen men åtminstone jobba mindre. Det viktiga är ju att vi gör våra tillgångar uthålliga, säger Christer Sanne.

Men om vi inte köper grejer utan satsar tillväxten på välfärdstjänster som skola och vård?

– Det kräver i så fall att vi för över en större andel av arbetskraften till tjänstesektorn.

– Vi har råd med det, men då måste vi höja skatterna. Och det vill ingen. I stället sänker vi skatterna för att kunna konsumera ännu mer.

/media/lotidningen/media/images/nyhetsbilder/vt2008/christinacheng_1_0208.jpg
Christina Cheng

"Alltid rekyleffekt"
Det räcker inte heller med att göra produktionen renare och mer miljöanpassad:

– Det ger alltid en rekyleffekt. En bil som förbrukar mindre bensin leder till att vi kör längre i stället och släpper ut lika mycket föroreningar ändå.

– Stockholm stad gick till exempel ut med devisen ”Pumpa däcken – Rädda världen”. Det är patetiskt. Om man pumpar bildäcken ordentligt så förbrukas mindre bensin, men i stället kör man längre sträckor när det blir billigare att köra.

Men hur låter Sannes antikonsumtionslinje för en designer? Allt en designer gör handlar ju om konsumtion. Christina Cheng är trendstrateg och försöker ge en möjlig framtidsbild.

– Problemet är klimatet. Det är den största utmaning som mänskligheten har ställts inför. Och vi måste anta den utmaningen, säger hon.

Bling-bling-eran
Hon ser olika trender i vår konsumtion under de senaste decennierna. Från den basala konsumtionen gick vi över till yuppieåren, där allt handlade om status och rikedom. På 2000-talet har vi i stället haft en designdriven konsumtion som inte bara tillfredsställer våra önskemål utan också blir ett sätt att skapa vår identitet.

– Det kallar jag ”bling-bling-eran”. Design blev en turbomotor för konsumtion och den har drivit hela detaljhandeln under de senaste tio åren.

De mest framgångsrika företagen är inte längre de som tillverkar medeldyra prylar på medelstatusnivå.

– Nu blandar man i stället HM och Gucci, och man kan se möbler från både Ikea och Norrgavel i samma hem.

Samma köper båda
De företag som tillverkar de billigaste och de dyraste artiklarna har vuxit mest under senare år. Och det beror inte på att inkomstskillnaderna i samhället har ökat, enligt Christina Cheng.

– Nej, det nya är att man kombinerar biligt och dyrt. Samma individer gör inköp i båda segmenten.

Dessa trenddrivna inköp gör att konsumtionen slår alla rekord. Bling-bling-eran har gjort oss alla till esteter.

– Men när klimathotet uppmärksammades gick trenden chockartat tillbaka till trygg­heten, det gamla. Det blev så att säga åter accepterat med gummistövlar. Men jag ser framför mig en helt annan period, säger Christina Cheng.

– Det blir inte Fjällräven, men en ”rekoism” som drivs av de allra vassaste trendsättarna. Det blir en medvetenhet med bling-faktor, snygghet som också kombineras med återvinning och klimatanpassning.

100 procents återvinning
Hon kallar trenden för ”reko-bling” och tar som exempel kosmetikaföretaget Ren som säger nej till alla kemiska ingredienser i sina produkter. Hon nämner också ett japanskt sportklädesföretag som samlar in alla sina gamla kläder och återvinner dem till 100 procent.

Men Christina Cheng ser liksom Christer Sanne problem.

– Det krävs att vi bryter paradigmet att allt ska vara så billigt som möjligt. I dag är det billigare att slänga köksstolar som är slitna och köpa nya på Ikea i stället för att gå till en tapetserare.