Vad står på spel?
I sin första roman, Ladies, riktar Mara Lee ljuset på ytan. Både titel och omslag blinkar till den lågt ansedda genre som kallas chic-lit och brukar bestå av lättsmälta skildringar av kvinnlig framgång. Skillnaden är att här leder självständighetsidealen till undergång.
I berättelsens mitt står fyra på ytan lyckade kvinnor, avmagrade, välekiperade och estetiskt sinnade, för att inte säga genomestetiserade. Kronologin är uppbruten och berättelsen rör sig mellan personer, tider och platser om än konsekvent inom samhällets övre skikt. På var sitt håll förkovrar sig Siri, Lea, Mia och Laura (som i likhet med Lee gett ut två diktsamlingar) i cynismens ädla konst på universitet, konstgallerier, sminkloger, skrivarlyor och terapirum. Viss möda krävs för att hålla reda på figurerna, alla lika besatta av sig själva – av att se och att synas men aldrig någonsin bli berörd. Mot denna våldsamma behärskning ställs ett lika våldsamt begär, sprunget ur ett uppdämt behov av att bli sedd. Därför äger fotografen Siri (eller Iris som hon senare kallar sig) en skrämmande dragningskraft med sin kameralins.
Alla tids- och klassmarkörer till trots ter sig denna förödande narcissism inte som ett systemfel eller en aspekt av samtidens individualism, utan som en följd av de förträngda barndomshändelser som successivt vecklas ut medan den dramatiska upplösningen nalkas. Tillspetsat är det och berättandet lika utstuderat och akademiskt välartikulerat som romanpersonerna. Så sluter sig romanen kring sig själv, utan att något egentligen sätts på spel.
Roman: Ladies
Författare: Mara Lee
Förlag: Bonniers
Kristina Hermansson
Skriv ett brev till kulturredaktören