Arbetsmiljöverket förbjöd förra veckan värdetransportföretaget G4S att köra kontanter i Stockholmsområdet utan följebil och bättre skalskydd. Efter förhandlingar med Transports skyddsombud förbinder sig även konkurrenten Loomis att rätta sig efter Arbetsmiljöverkets riktlinjer.

– Alla transporter med öppet värde, det vill säga där det går att komma åt kontanter, ska nu köras med följebil i Stockholmsområdet, säger Joakim Hellmouth, ombudsman på Transport.

Han är glad över att arbetsmiljön blir lite tryggare för de väktare som kör transporterna och över att frågan kunde lösas utan skyddsstopp på Loomis.

– Det är alltid bra när det går att avtala fram en lösning, säger han.

Arbetsmiljöverkets förbud för G4S gäller tillsvidare och är förenat med vite på 10.000 kronor, som företaget måste betala varje gång förbudet bryts. 

Om värdetransporterna ska kunna köras utan följebil igen kräver Transport stora förändringar.

– Väktarna ska inte exponeras för öppet värde alls. När det är uppfyllt behövs inte följebilar, säger Joakim Hellmouth.