/media/lotidningen/media/images/nyhetsbilder/ht2007/slotts3907.jpg
Snart är det dags att ta ner skylten. Här i stan ska det inte göras senap mer. Unilever flyttar tillverkningen till Polen. Uppsalafabriken går visserligen med de ska göra efter nedläggningen. Foto: Sofia Mårtensson/Scanpix.

Det är onsdag och soligt. Bo Wiman har ställt upp sig framför fabriken, nedanför skylten med den gula tuben och texten ”Välkommen till Uppsala. Här i stan gör vi Slotts senap original”. Bredvid honom står kollegan Nader Farshchi som i väntan på att fotografen ska trycka av håller andan lite för länge, innan han blåser ut cigarettröken som i en lång suck.

Snart får väl skylten  som möter tågpassagerarna tas ned. Produktionen ska flyttas, förmodligen till Polen, meddelade ledningen i mitten av september. Det är svårt att smälta, tycker Nader Farshchi och  Bo Wiman: Ett starkt svenskt varumärke. En industritradition. En viktig symbol för staden.

Till vilken nytta?
Varför lägga ned en fabrik som har en vinstmarginal på närmare en miljon kronor för var och en av de 52 anställda, och som nyligen har certifierat arbetsmiljön?

Många av de anställda ställer sig undrande till om det är framtidens koncept att tillverka det som svenskarna efterfrågar i Polen, för omedelbar retur. Vad blir nästa steg? Kina?

– Produktion hos tredje part ger oss ökad flexibilitet och effektivitet att möta framtida kundkrav men ger oss också en möjlighet att satsa på produkterna, meddelar Unilevers produktions- och logistikdirektör Gustaf Ljunggren pressen och omvärlden.

Det var annorlunda förr, säger de två livsmedelsarbetarna, den ene med 20, den andra med 30 år på fabriken. ”Oss” hade en annan innebörd när företagsledningen höll till i den röda tegelbyggnaden tvärs över gården. Oss som i Slotts i Uppsala. Inte oss som i Unilever: en koncern där Slottsfabriken är en produktionsenhet i raden. På svenska hemsidan samsas närmare 30 märken. Internationellt ser företaget över ”sin varumärkesportfölj”, som består av många hundra märken, meddelar informationschefen.

Redan paxat
Att fabrikens volymer är för små och prispressen hög, det vet  Bo Wiman och Nader Farshchi. De allt större stormarknadernas hyllor släpper bara fram ett par tre märken av varje produkt. Det gäller att vara marknadsledande eller nummer två, en plats är oftast bokad av butikskedjornas egna märken.

När Unilever köpte Slotts 1999 låg tillverkningen på 11.000 ton, då var det senap, tomatpuré, glasssåser, ketchup och grillolja. Nu har såväl volymen som personalstyrkan halverats. Ketchupen och grilloljan är borta. Slottssenapen är fortfarande marknadsledande, men märket tappar någon procent om året. Fabriken har kapacitet för en sexdubbling. 2002 flyttades tomatpurétillverkningen till en underleverantör, en tredje part i Italien, men kvalitetsproblem ledde till att Uppsala återfick uppgiften.
 
I samma veva övertog Slottsfabriken Turun Senappi från finländska Åbo. Det ingav till en början hopp, men manade också till eftertanke. Den finska opinionen var stark; många tyckte att finsk senap skulle tillverkas i Finland. Svensktillverkad förlorade senapen en femtedel av marknaden. I Uppsala har facket påpekat att Slotts behöver mer marknadsföring. De radar upp Unilevers märken som fått mer uppmärksamhet i medier: Becel, Axe, Lätta, Via, Dove. Att direktören Gustaf Ljunggren i efterhand sagt att det kanske var en felaktig bedömning och att företaget nu tänker satsa på reklam tröstar föga.

– Vi betyder ingenting för Unilever om man ska vara ärlig. De vill behålla varumärket men inte producera. Men för Uppsala betyder fabriken mycket, säger Nader.

Ingen hetsig diskussion
Hur kommer konsumentreaktionen att bli i Sverige mot polsktillverkad senap? Ingen vet, men Bo Wiman och Nader Farshchi hade åtminstone förväntat sig en livlig debatt.

– Jag är själv väldigt besviken. Hur kan politikerna vara så tysta om detta? undrar Nader, som bara hört någon enstaka uttala sig.

Ett år har Bo Widman arbetat med kvalitetssäkringen av arbetsmiljön. På samma sätt som ISO 14001 säkrar miljöhänsyn är OHSAS 18001 ett internationellt ledningssystem för att systematiskt säkra arbetsmiljön.

– Här har vi en fabrik med god arbetsmiljö, säger han.

Som ordförande respektive vice ordförande i Livs fackklubb på arbetsplatsen upplever de en sorg över att allt det de kämpat för, de fackliga framstegen och arbetsmiljökunskaperna, bara ”suddas ut”. Hur deras egen framtid ser ut vill de inte ens fundera över. Först väntar månader av fackliga uppdrag. Mitt i vemodet försöker de ändå ingjuta hopp och nytänkande. Livs tecknade i våras som första LO-förbund en extra försäkring om 80-procentig a-kassa även över taket. LO:s tre år gamla avtalade omställningsförsäkring ger extra uppbackning, där målet är att 70 procent ska ha nya jobb inom ett halvår men där resultatet hittills är bättre än så.

– Så nattsvart är det inte, säger Bo Wiman.

FAKTA: Från liten till stor
1886 startas Holmgrens Ättiksfabrik i Uppsala. 1919 flyttar rörelsen till större lokaler. 1921 tillverkas 3.200 kilogram senap. Uppköpen började 1972, då köptes AB Slotts Industrier upp av Cadbury Schweppes och byter namn till Cadbury Slotts AB. 1986 köps samtliga aktier av Marabou och namnet blir AB Slotts. 1993 blir Kraft General Foods ny ägare. 1999 tar nuvarande ägare Unilever Bestfoods över anläggningen. 2007 får de 52 anställda beskedet att fabriken ska läggas ned.