/media/lotidningen/media/images/nyhetsbilder/ht2007/callcenter_3807
Telefonförsäljarna samlade inför ännu en dag vid telefonerna. En av Catapults coacher summerar gårdagen och värmer upp inför dagens omgång. – Nu ska vi leverera ruskigt bra resultat, säger han. Foto: Stefan Jerrevång/Scanpix.

TELESÄLJARNA. Det är elva minuter till avspark.
– Bra jobbat i går. Nu står det noll noll. Nu ska vi alla leverera ruskigt bra resultat, säger coachen.

Han står och alla andra sitter vid borden med plats för fyra. De riktigt unga samlade för sig, de inte lika unga för sig. Telefonerna är fortfarande tysta och dataskärmarna stilla. Klockan går mot 13.00 och matchstart, och eftersom de flesta ska ringa hem till folk väljer man att inte göra det för tidigt. Efter 13.00 är ok.

– Jag ser att Ola är tillbaka efter semestern, solbränd och fin. Så behöver jag tre frivilliga. En nöjd-kund-undersökning. Man ska vara noggrann, snabb.

Klockan blir 13.00 och de 30-talet telefonförsäljarna tar på sig headset och börjar knappa på datorerna. Ännu en dag med åtta timmars intensivt telefonerande har startat på Catapult business center i Linköping.

– Hej! Mitt namn är Katrin och jag ringer från…

Hoppas på förlängning
Innan Katrin Törnqvist kom hit jobbade hon på dagis, och jämfört med det tycker hon att det ständigt pågående telefontjattret inte är så farligt. Just i dag ringer hon hem till folk som har ett kabelkanalpaket som de förhoppningsvis ska förlänga.

– Då får jag tacka så mycket ändå.

Josef Öfverstedt har en egen stil. Han står upp när han pratar och går fram och tillbaka, lite grand som Stefan Holm inför ett hopp.

– Har du din mamma hemma då?

Folk skäller inte så mycket som han trodde de skulle göra. Men det är klart, alla jublar ju inte. Catapult skiljer sig från många av de små företagen i branschen då de också har ett gäng med lite äldre telefonförsäljare mellan 40 och 60 år. Där är tonen mer lågmäld och åthävorna mindre.

Växande bransch
I branschen räknar man med att det görs 100 miljoner telefonförsäljningssamtal om året i Sverige. 274.000 samtal om dagen. Den som inte vill bli uppringd kan gå med i den ideella föreningen Nix som blockerar samtalen. Ty samtidigt som telefonförsäljningsbranschen växt år efter år – har de som helt enkelt inte står ut längre blivit fler och fler. I dag är 1,5 miljoner med i Nix, 25 procent av målgruppen.

Det som nu gått upp för delar av branschen är följande: Fortsätter man så här kommer till slut 100 procent av målgruppen att stänga av telefonerna för försäljarna. Den gren man satt på har sågats av. Karin Hallén-Karlsson, vd och en av dem som startade Catapult business center i Linköping, förstår att folk har tröttnat.

– Det finns så många oseriösa i den här branschen – som kan vara mycket lönsam. Här i Linköping startade fyra, fem nya telemarketingföretag bara nu efter sommaren. De ser på kort sikt, knoppar av och startar nytt, tänker inte långsiktigt och förstör för de seriösa. Vi tre som startade det här företaget har 30 års erfarenhet av branschen.

/media/lotidningen/media/images/nyhetsbilder/ht2007/callcenter_2_3807
Karin Hallén-Karlsson. Foto: Scanpix.

Noga val
Det är svårt att rekrytera folk eftersom telefonförsäljning har dåligt rykte. Karin Hallén-Karlsson har tjatat på arbetsförmedlingen och bett dem komma på besök för att visa att Catapult skiljer sig från avarterna i branschen. När Catapult körde igång 2006 var företaget mycket noga med valet av data-teknik som styr vem man ringer och när man gör det. Med fel teknik kan det bli lite hur som helst och samtal till en och samma person flera gånger per kväll om det vill sig illa. Och samtal till barnlösa där man försöker sälja pedagogiska dataspel för barn.

– Gör man fel där riskerar man att hamna i Sverker Olofssons soptunna, säger hon och syftar på SVT:s ilskne konsumentreporter.

Branschen är ryckig, styrs förstås mycket av konjunkturen, kunderna och uppdragen varierar under åren. Catapult har ett par, tre stadiga och långsiktiga kunder: en bank, en tidning, ett medieföretag – och så kunder som kommer och går.

Detta återspeglar hur personalen är sammansatt: häften fastanställd och den andra hälften skolungdomar och studerande som kallas in lite då och då när det finns att göra. Naturligtvis är detta behov av flexibilitet ett trätoämne mellan företaget och facket.

– Vi är seriösa. Vi har kollektivavtal, respekterar lägstalönerna. Försäljarna får dels en fast ersättning, dels provision på vad de säljer. Snittlönen ligger på 98 kronor i timmen. Facket har blivit bättre på att förstå våra behov. För tio år sedan gjord de inte det, säger Karin Hallén-Karlsson.

Dags för fason
Tjänstemannaförbundet HTF, telefonförsäljarnas fack, räknar med att 30 procent är medlemmar. När branschen etablerade sig i slutet av 1990-talet rådde det nybyggaryra, men nu är det tid att få fason på den, säger Ulla Lennertun, ombudsman på HTF.

– Felet är att många arbetsgivare är unga och att de inte har så bra kunskaper. De har inte vett att ta betalt. När de offererar räknar de inte med personalkostnaderna vilket blir ett problem senare. De säljer sig för billigt helt enkelt. Branschen vill ha flexibilitet och vi vill inte motverka det. Men det måste finnas scheman och stabilitet för de anställda, säger Ulle Lennertun.

Hon har varit runt på ett antal arbetsplatser. En del är väldigt fina medan andra är förskräckliga och mer liknar ungdomsgårdar än arbetsplatser, berättar hon. På Catapult i Linköping har Lynn
Öman just fått nobben då hon försökte sälja en förlängning av paketet med kabelkanaler. Hon jobbar heltid, har en fast ersättning och får bonus för varje förlängning hon lyckas sälja. Under en kort paus diskuterar hon med de andra runtomkring om lax är godast gravad eller rökt.

– Man känner nästan med gång när man pratar med någon om man ska lyckas sälja. Känns det fel finns det ingen anledning att lägga ner tio minuter på att snacka.

Nödvändigt ont
Kevin Kelly intill jobbar heltid måndag till torsdag.

– Det här är mitt sätt att överleva. Det är inte världens bästa jobb men stämningen på jobbet är bra.

Josef Öfverstedt – han som liknar Stefan Holm – vankar fram och tillbaka, snackar och snackar.

– När kommer han hem? Men då ringer jag då.

Fakta: Ingen har branschkoll
Det är svårt att säga exakt hur stor branschen för telefonförsäljning är eftersom det beror på hur man definierar den, enligt Örjan Lenárd, förbundsdirektör på Almega, arbetsgivarorganisation för tjänsteföretag. Man skiljer på ”inbound” där telefontjänsterna utförs inom företaget – och ”outbound” där tjänsterna köps utanför företaget. År 2000 räknade Nutek, myndigheten som följer företagens utveckling, med 538 ”outbound”-företag med 72.000 arbetsplatser. Enligt en prognos från ISA, Invest in Sweden Agency, sysselsätter branschen i år mellan 70.000 och 140.000 personer. Då ingår båda typerna av verksamhet.

Läs också: artikeln "Första dagen var jag gråtfärdig", 21/9 2007