Transport körde över sin egen förhandlingsdelegation och skrev i dag, onsdag, på ett nytt avtal för flygteknikerna.  Styrelsen för förbundets största flygteknikerklubb avgår i protest.

– Vi har drivit våra krav och inte fått gehör på en enda punkt från vare sig facket eller arbetsgivarna. Nu tar styrelsen sitt ansvar och avgår, säger Kenneth Vällfors, ordförande för Transports flygteknikerklubb på SAS och med i förhandlingsdelegationen.

I går, tisdag, sa Transports förbundsstyrelse ja till ett avtalsförslag för flygteknikerna. På onsdagsmorgonen undertecknade parterna det nya kollektivavtalet för flygtekniker.

– Avtalet är dyrt, men det ligger i linje med andra. Parterna har tagit sitt ansvar och slutit avtal utan hjälp från medlarna, säger Per Helgesson, avtalsansvarig hos Flygarbetsgivarna.

Enligt honom ger uppgörelsen 11,05 procent under 39 månader. Till det kommer en pensionsuppgörelse som kostar 1,9 procent under de tre första åren. Per Helgesson är nöjd med att avtalet ger större flexibilitet. Det handlar om möjligheten att införa treskift, arbete under storhelger och möjlighet att förlägga årsarbetstiden så att den under tolv månader blir 40 timmar i veckan i genomsnitt.

Flygteknikernas Kenneth Vällfors säger att hans invändningar handlar om arbete under storhelgerna, arbetstidsbestämmelser och lönetarifferna, som inte kommer att spegla verkligheten.

– Jag hade hellre sett att vi visat musklerna i stället för att skriva på avtalet, säger han.

Kenneth Vällfors befarar att flygtekniker nu kommer att lämna Transport och gå till Sacoorganisationen Svensk Flygteknikerförening.

Läs också: Tekniker tycker att facket sviker