MUSIKBOK. Brasiliansk musik är välkänd men ändå felkänd i Sverige. Många svenskar verkar tro att musik från Brasilien heter bossa nova och samba – punkt och slut – och låter som när Lill Lindfors och Sylvia Vrethammar sjunger.

Det är, kort sagt, alldeles fel. Vilket med största tydlighet framgår av den bok med titeln Brasiliansk musik, som Åsa da Silva Veghed skrivit och gett ut på eget förlag. Hon besitter den unika förmågan att kunna kombinera musiketnologisk kunskap med musikskribentens språkliga tilltal.

Det är en lika kunskapsrik och väldokumenterad som lättillgänglig bok. Ingen avhandling utan en kaffebordsbok med luftig layout, många färgfoton och även teckningar.

En blandkultur
”Brasilien är ett av världens musikrikaste länder. I varenda liten by finner man en uppsjö av musikstilar”. Så skriver Åsa da Silva Veghed i förordet och tillägger att ”det sällan går att dra tydliga genregränser. Brasilien är en enda stor blandkultur.” Strax ska hon ändå ge sig på att definiera alla dessa musikstilar och placera dem i genrer. Men först gör hon något som allt mer
försvunnit ur dagens musikjournalistik.

Hon tecknar bakgrunden, den samhälleliga, politiska och mänskliga, den historia ur vilken musikblandningarna har uppstått. Och hon slår fast att även om blandningen av afro-portugisiska traditioner kan lura en att tro något annat så är Brasilien både ”ett utpräglat rasistiskt samhälle” och ett klassamhälle med gigantiska skillnader mellan de rikaste och de fattigaste.

One-hit-wonder
Det kan inte vara många i Sverige som hört eller ens hört talas om mer än en bråkdel av all den musik som räknas upp och karaktäriseras: baile funk, carimbó, capoeira (jo, också en dans- och musikform), choro, embolado, forró, lambada (minns ni låten med den titeln som slog stort för cirka 15 år sen och försvann igen?), mangubeat, MPB (Música Popular Brasileira), música caipira, tropicália…

Åsa da Silva Veghed gör inte heller någon kvalitativ skillnad mellan folk-, fin- och populärkultur. Hon skriver om konstmusikaliska tonsättare såväl som nya hiphop-artister. Här finns biografier över de främsta namnen i olika genrer och även intervjuer med ett flertal kompositörer, musiker och artister – som Gilberto Gil, Bebel Gilberto, Seu Jorge, Rita Lee, Marcelo D2, Milton Nascimento, Naná Vasconcelos och Tom Zé. Allt kompletterat av en cd med klingande smakprov – och inte minst – en utförlig skivförteckning.
Boken Brasiliansk musik är ett pionjärverk i ordets bästa betydelse.

Titel: Brasiliansk musik
Författare: Åsa da Silva Veghed
Förlag: VMB Förlag

Bengt Eriksson
Skriv ett e-postbrev till kulturredaktionen