/media/lotidningen/media/images/nyhetsbilder/vt2007/busskille2.jpg
Ett 30-tal av Stefan Fureheds kollegor har utsatts för rån eller våld på jobbet. Men sedan kontanterna slopades ombord har bussförarna klarat sig utan attacker. Foto: Pontus Lundahl

Den 1 april i år försvann kontanterna från bussarna i Stockholm. Busschaufförerna slutade sälja biljetter och resenärerna får numer köpa färdbevis i förväg eller betala via sin mobiltelefon. Skillnaden blev dramatisk.

– Vi har inte haft några rån eller överfall alls sedan dess, säger Niklas Tengnér, huvudskyddsombud för trafikområde Söder.

Orsaken till att pengarna helt togs bort var en rad brutala rån som till sist fått Arbetsmiljöverket att förbjuda kontantbetalning på bussarna.

– Varje förare körde ensam utan konduktörer eller väktare. På nätterna satt de vid ändhållplatserna i mörkret med sina kassor och var självklart möjliga rånoffer. Samtidigt är det lätt att låta folk förköpa sina biljetter, säger Douglas Melander, inspektör på Arbetsmiljöverket i Stockholm.
 
Inga rån alls
Han har tillsyn över stora delar av busstrafiken i Stockholm.  Sedan kontantstopper infördes har rånen helt uteblivit och även våldet mot förarna har minskat, säger han.

– Det är definitivt en minskning av våldet i och med att pengarna och de spontana rånen försvunnit.

Småtjafs kvar
Den bilden delar Niklas Tengnér som huvudskyddsombud för trafikområde Söder i Stockholm.

– De allvarliga fallen har försvunnit helt i vårt trafikområde. Visst återstår det en del småtjafs, men inget så allvarligt att det lett till incidentrapportering, säger han.

Även Stefan Furehed, som är ordförande för Kommunals bussklubb 119 i Bromma, säger att arbetet som bussförare blivit tryggare. Han ser bara fördelar med att slippa ta betalt.

– Våldet och riskerna har minskat drastiskt, och man slipper släpa på kassan.

Nätterna värst
Stefan Furehed har aldrig drabbats av rån eller våld på jobbet, men ett 30-tal av kollegorna har blivit rånade under de 20 år han jobbat som busschaufför. Många förare har känt sig otrygga, framförallt på nätterna eller på väg till och från arbetspassen, eftersom de själva bar med sig sina kassor.

– Man åkte tunnelbana eller promenerade i uniform med en kassaväska som innehöll mellan två- och fyratusen. Man var som en levande måltavla, säger Stefan Furehed.

Inga nackdelar
Enligt SL:s egen statistik märks ingen direkt minskning av våldet mot busschaufförerna, även om rånen försvunnit. Ändå är busschaufförerna övertygade om att det blivit lugnare, vilket inte förvånar Douglas Melander på Arbetsmiljöverket. Han säger att det alltid finns en risk för hot och våld eftersom det alltid finns stökiga resenärer, men att känslan av trygghet ökar när förarna slipper rånrisken.

– Det var väldigt bra att vi fick ett kontantstopp. Vi ser inga nackdelar och med facit på hand borde det ha kommit tidigare, säger han.

Läs också: Stopp för pengar på spårvagnen