/media/lotidningen/media/images/nyhetsbilder/vt2007/asalars.jpg
Åsa Larsson, ungdomsombudsman på LO, delar ut material till Richard Feldéus om facket och rättigheter i arbetet. Foto: Patrick Sörquist

Nästan sextusen ungdomar har hittills ringt LO:s sommarjour. Det är fler än hela förra sommaren.

– Telefonen har gått varm, vi har haft fler samtal än någonsin, säger Mattias Mirhagen som är en av dem som svarar på ungdomarnas frågor.

De flesta frågorna handlar om lön. Många unga tvingas provjobba gratis för att få sommarjobb. Andra får inte ut den lön de blivit lovade, och en del tjänar alldeles för lite.

– En 16-årig diskare fick tolv kronor i timmen. Hans arbetsgivare sa att det var en vanlig lön, säger Mattias Mirhagen.

Solskensjobb
Frågor om arbetstider är också vanliga. Många jobbar för långa pass utan rast och den här sommaren har så kallade solskensjobb blivit ett vanligt problem.

– En del som jobbar i till exempel glasskiosker och på kaféer får bara jobba när solen skiner. Om det regnar skickas de hem utan lön, så den här sommaren har de inte tjänat mycket, säger Mattias Mirhagen.

Jobbar svart
LO och fackförbunden har också rest runt och sökt upp ungdomarna på deras arbetsplatser i sommar. Under sex veckor har LO-distriktet i Stockholm träffat runt tusen sommarjobbare, och Åsa Larsson som är ungdomsombudsman har fått se och höra ganska mycket.

– Många jobbar svart. Det är väldigt vanligt. Sedan saknas anställningsbevis, och många har långa arbetsdagar.

Jordgubbsproblem
Kunskapen om vilka regler och villkor som gäller på arbetsplatserna är ofta dålig hos både arbetsgivare och ungdomar, säger hon. Värst är det på små arbetsplatser som saknar kollektivavtal.

De sommarjobbare som har det allra sämst, enligt Åsa Larsson är jordgubbsförsäljarna.

– De är ofta minderåriga som jobbar ensamma med kassaansvar. De kan inte gå ifrån arbetet, kan inte äta lunch, och inte ens gå på toaletten, säger hon.

FAKTA: Sommarjobbarnas vanligaste problem
De flesta frågorna till fackets hjälptelefon handlar om:
1.  Lön
2.  Arbetstid och schemaläggning
3.  Uppsägning
4.  Anställningsbevis
5.  Semesterersättning