Gå till innehållet
Gå till startsidan

Ett bättre arbetsliv kräver modig journalistik

Sök

De som inte blir sams får pengarna tillbaka

Konflikter som pågått i flera år kan lösas på tre dagar. Det är Jan Atle Andersens modell. Han är så övertygad att han ger en garanti: Fungerar det inte tar han inte betalt.

Konflikter som pågått i flera år kan lösas på tre dagar. Det är Jan Atle Andersens modell. Han är så övertygad att han ger en garanti: Fungerar det inte tar han inte betalt.
Han vill inte veta något om konflikterna och personerna i förväg. Gruppen, högst 17 personer, samlas på en kursgård eller ett hotell, och alla måste vara med de tre dagarna.

Grundidén i hans filosofi är att oenighet är naturligt och nödvändigt, medan konflikter är onödiga. ”Man kan säga allt, det handlar bara om hur man säger det.” Och det finns en hel rad misstag vi gör när vi försöker nå varandra.

Kärnan i en konflikt är ansvarsfrånskrivning, säger han. Det är när man tycker att det är andras fel att jag som individ känner det ena eller det andra.

— Men det är mitt eget ansvar att avgöra hur jag reagerar.

Att lyssna är lika viktigt som att säga saker på rätt sätt. Man kan lyssna på någon för att hitta fel, bara vänta på sin tur att tala, eller för att försöka förstå hur den andra tänker.

Kommunikationen, hur vi säger saker och hur vi lyssnar, avgör om olika ståndpunkter förvandlas till konflikt.

Fem tips

1 Göm dig inte bakom ”man” eller ”många tycker”, säg ”jag”, tala för dig själv.

2 Ge inte andra skulden för dina reaktioner, då gör du dig beroende av andra. ”Är han oförskämd mot mig är det hans problem, inte mitt.”

3 Projicera inte dina egna känslor på andra. Projektioner betyder att en person som inte vill kännas vid sina egna svagheter tillskriver andra dessa egenskaper. Om jag är snål men inte vill erkänna det, beskyller jag i stället Lisa för att vara snål. Projektioner är omedvetna. Ju mindre självinsikt man har, desto större är risken att man projicerar.

4 Konflikter handlar om obehag och känslor här och nu, inte om detaljer i något som skedde för länge sedan. Det är känslorna här och nu som ska bearbetas.

5 Berätta vad du behöver och saknar i stället för att kritisera. Säg ”Jag behöver ditt beröm” till chefen i stället för ”Du ger oss aldrig beröm!”.