Facket kritiserar åter bolagen i Stockholms tunnelbanetrafik efter en motorbrand i ett äldre tåg i måndags kväll. Rökutvecklingen var kraftig och stationen där tåget stod fick utrymmas.

SL, Connex och Tågia måste satsa mer på säkerhetsarbetet för förare och passagerare, säger Sekos klubb 119. Connex säger i en kommentar att säkerhetsarbetet tas på allvar och att den nya händelsen ska undersökas ordentligt. Tåget som havererade i måndags kväll var av samma modell som ett tåg som började brinna i Rinkeby för ett knappt år sedan. Sen dess har de flesta vagnarna av den typen stått stilla i väntan på att brandorsaken ska bli känd.

Några vagnar har dock tagits i trafik trots att brandorsaken fortfarande är okänd.

– Motorbranden i måndags var något helt annat än det som hände i Rinkeby men vi anser ändå att vagnarna ska vara ur trafik till dess att Haverikommissionen är klar, och dess rapport har inte kommit ännu, säger Karl-Erik Cedergren, huvudskyddsombud för tunnelbanan.

En annan säkerhetsfråga är på väg att få sitt efterspel inom kort. I september föll en framruta in mot en förare i ett nytt tunnelbanetåg. Huvudskyddsombudet la då ett skyddsombudsstopp som arbetsgivaren Connex struntade i. På kvällen samma dag hävde Arbetsmiljöinspektionen stoppet.

Karl-Erik Cedergren vill nu låta klubb 119 ta ställning till om den ska stämma Connex till tingsrätten för att ha struntat i stoppet. Seko centralt missade, enligt Cedergren, chansen i höstas.

– Vi måste ta upp stämningsansökan på ett medlemsmöte eftersom det i värsta fall kan bli en kostnad för klubben, säger Karl-Erik Cedergren. Medlemsmötet äger rum den 9 mars.