Gå till innehållet
Gå till startsidan

Ett bättre arbetsliv kräver modig journalistik

Sök

Irland rasar mot dumpning

Irish ferries har sparkat 543 anställda för att de var för dyra och samtidigt ansökt om att få flagga ut färjorna på Cypern.
När rederiet i slutet av november smugglade in ett privat vaktbolag som skulle garantera att en lettisk besättning kunde gå ombord, då gick den irländska besättningen i strejk.
Villkoren för letterna har upprört irländarna. Letterna ska arbeta 12 timmar om dagen, sju dagar i veckan, månader i sträck för cirka 30 kronor i timmen. Det är hälften av den lagstadgade minimilönen på Irland och en tredjedel av den forna besättningens lönenivå. Letterna får inte heller lämna färjorna på fritiden.
– Det finns tydliga paralleller till Vaxholmsfallet här i Sverige, säger Tomas Abrahamsson som är vice ordförande i Seko.
För arbete inom sjöfarten gäller inte EU:s utstationeringsdirektiv, som säger att man ska ha samma villkor som i det land där arbetet utförs.
– Lösningen är att förstärka utstationeringsdirektivet och låta det omfatta alla sektorer.
Den irländska Arbetsdomstolen har kritiserat rederiet, eftersom de har irländska kollektivavtal som gäller till 2007.
I början av december låg alla rederiets fyra färjor stilla. Därmed försvann 30 procent av godstransportkapaciteten till och från Irland lagom till julhandeln. s