Gå till innehållet
Gå till startsidan

Ett bättre arbetsliv kräver modig journalistik

Sök

Kritik mot undantag för bussföretag

Kommunal hjälper ett företag i Småland att bryta mot branschavtalet för bussar. Det retar förarna vid BK Buss som förlorade trafik till företaget vid senaste upphandlingen.

De får stöd av Bussarbetsgivarna som tycker att Kommunal är illojalt.

Jörgen Lewin är en av de förare vid BK Buss som nu hotar att lämna Kommunal i protest.

— Varför ska förbundet hjälpa företaget att undvika konkurs? Det har inga förare som är med i facket. Företaget hyr in pensionärer som vill ha ett extraknäck, säger han.

Striden handlar om den upphandling av skolskjuts som Taxi Nyberg Hyrservice AB vann i Eksjö. Företaget tog vid terminsstarten över denna trafik från BK Buss.

Taxi Nyberg vann bland annat därför att företaget felaktigt räknat personalkostnader utifrån Transports avtal. När detta stod klart gick Kommunal med på att tillämpa en övergångsbestämmelse i sitt branschavtal med arbetsgivareorganisationen BUA.

Övergångsbestämmelsen säger att företaget bara behöver räkna med minst två timmars betalt för varje arbetspass för en förare. I Branschavtalet är det minst tre timmars betalt som gäller oberoende av hur kort arbetspasset är. Taxi Nyberg uppfyller dock inte villkoren i avtalet för att få utnyttja övergångsbestämmelsen.

Kommunal gick med på detta ändå för att undvika att företaget gick i konkurs. Taxi Nyberg var trots felräkningen bunden av det anbud de lämnat in för trafiken och som vunnit upphandlingen.

BUA protesterade mot undantaget för Taxi Nyberg eftersom företaget inte är deras medlem. De anställda i konkurrentföretagen protesterar eftersom de själva riskerar att bli arbetslösa.

Jörgen Lewin berättar att förare vid hans företag som har sagts upp efter upphandlingen nu erbjuds timanställning till sämre villkor hos Taxi Nyberg. Resterande tid får a-kassan betala.

— Vi kräver att Kommunal omedelbart säger upp avtalet med Taxi Nyberg som ger dem rätt att köra för villkor som är sämre än branschavtalet. Det är inte vårt problem om företaget inte klarar detta. Taxi Nyberg får väl stämma Transport som har gett dem fel information om vilket avtal som gäller, säger han.

Kommunals ombudsman Bo Sandholm medger att det var ett misstag att gå med på ett undantag för Taxi Nyberg.
— Men vi kan inte säga upp ett avtal hur som helst. Det måste finnas särskilda skäl till att göra detta. Vi rättar inte ett fel med att göra fel på nytt. Vi riskerar att själva bli stämda om vi agerar så, säger han.

Kommunal har meddelat Taxi Nyberg att förbundet tänker säga upp avtalet med företaget vid halvårsskiftet nästa år. Detta med hänvisning till att BUA då tänker säga upp övergångsbestämmelsen i branschavtalet.

BUA:s förhandlingschef Lars Askelöf förnekar att BUA har några avsikter att säga upp övergångsbestämmelsen.

— Den upphör automatiskt vid halvårsskiftet. Kanske vill vi förlänga bestämmelsen ytterligare något år. Den kan behövas, säger han.

Lars Askelöf anser att Kommunal har uppträtt illojalt mot BUA.

— Det är oacceptabelt att Kommunal träffar en uppgörelse med ett företag utanför BUA som får förmånligare villkor än branschavtalet. Vi har krävt att Kommunal säger upp avtalet med Taxi Nyberg, säger han.

BUA vill ändå ge Kommunal en chans att rädda ansiktet.

— Helst vill vi att förbundet säger upp avtalet med Taxi Nyberg omedelbart. Men vi har gått med på att de gör detta vid halvårsskiftet då övergångsbestämmelsen ändå löper ut. Men Kommunal ska inte påstå att uppsägningen beror på oss. Det är Kommunal som har gjort fel, säger Lars Askelöf.