Gå till innehållet
Gå till startsidan

Ett bättre arbetsliv kräver modig journalistik

Sök

Personliga assistenter värvas med reklam

Nu ska allmänheten få mer kunskap och större intresse för yrket som personlig assistent. I slutet av december startar en reklamkampanj om yrket i tv och tidningar.

Idag finns det 40.000 personliga assistenter i Sverige. De närmaste tio åren kommer behovet att öka med 20.000 till, enligt socialdepartementets beräkningar. Därför vill man nu locka nya människor till yrket.

I reklamkampanjen berättar personliga assistenter om vilket ”superbra jobb” de har och att ”ju mer arbete du lägger ner — desto mer får du tillbaka”.

— Folk tror fortfarande att det är ett vårdyrke. Att det handlar om omvårdnad som på sjukhus och att man mest torkar avföring.

– Visst handlar det delvis om omvårdnad, men egentligen om hela livet — allt! Det är ett omväxlande jobb. Mina arbetsuppgifter och arbetsmiljö är ju där min brukare är och han kan vara överallt, säger Rasmus Nilsson.

Rasmus har arbetat som personlig assistent i sju år och är en av dem som deltar i reklamfilmerna. Bakom informationsprojektet som ska pågå i tre år står Föreningen JAG och IfA, som är intresseförening respektive intressegrupp för brukarna. Kommunal finns med i en referensgrupp till projektet.

Ytterligare delar består i information ut till skolorna och att skapa en vägledning för arbetsgivare till personliga assistenter för att tydliggöra assistenternas yrkesroll.
Vägledningen beräknas vara färdig i slutet av december.