Personliga assistenter värvas med reklam
Nu ska allmänheten få mer kunskap och större intresse för yrket som personlig assistent. I slutet av december startar en reklamkampanj om yrket i tv och tidningar.
Idag finns det 40.000 personliga assistenter i Sverige. De närmaste tio åren kommer behovet att öka med 20.000 till, enligt socialdepartementets beräkningar. Därför vill man nu locka nya människor till yrket.
I reklamkampanjen berättar personliga assistenter om vilket ”superbra jobb” de har och att ”ju mer arbete du lägger ner — desto mer får du tillbaka”.
— Folk tror fortfarande att det är ett vårdyrke. Att det handlar om omvårdnad som på sjukhus och att man mest torkar avföring.
– Visst handlar det delvis om omvårdnad, men egentligen om hela livet — allt! Det är ett omväxlande jobb. Mina arbetsuppgifter och arbetsmiljö är ju där min brukare är och han kan vara överallt, säger Rasmus Nilsson.
Rasmus har arbetat som personlig assistent i sju år och är en av dem som deltar i reklamfilmerna. Bakom informationsprojektet som ska pågå i tre år står Föreningen JAG och IfA, som är intresseförening respektive intressegrupp för brukarna. Kommunal finns med i en referensgrupp till projektet.
Ytterligare delar består i information ut till skolorna och att skapa en vägledning för arbetsgivare till personliga assistenter för att tydliggöra assistenternas yrkesroll.
Vägledningen beräknas vara färdig i slutet av december.