Datasystem skapar problem för bussförare
Bussförare som kör efter tjänstelistor som det lokala facket inte har godkänt. Bussförare som går på knäna och känner sig helt uppgivna. Det är vardagen på Swebus i Göteborg. Förklaringen är ett datasystem.
Det var i juni förra året som Swebus Göteborg installerade planeringssystemet Hastus. Sen dess har inget varit sig riktigt likt.
— Datasystemet framställer inte humana tjänster. Man har tappat bort 20 års erfarenhet på grund av en datamaskin som är fullständigt dum, säger Jan Asteberg, sekreterare i Kommunals sektion. Planeringen tar inte hänsyn till att vi är människor med behov som alla andra.
När Kommunalarbetaren kontaktar Asteberg sitter han och kör buss. Det ska han göra länge till den här dagen.
— 10 timmar i stadstrafiken, det är inte mänskligt. Vi har förare som slutar sin tjänst på kvällen 19.22 och ska upp igen och jobba 04.30 nästa morgon. Det är ju värre än korna, suckar Jan Asteberg.
Förut skrevs scheman för hand, sedan planeringssystemet Hastus infördes har facket och ledningen fått ägna sig åt att rätta till felen. Det har bland annat lett till att förare har fått köra efter tjänstelistor som det lokala facket ännu inte har godkänt.
Det har hänt att bussförare har fått schemat som ska gälla från och med måndag så sent som på torsdagen före. Normalt ska förarna ha schemat senast två veckor innan det börjar gälla. Ibland har dock facket accepterat sena tjänstelistor om det har resulterat i bättre tjänster.
— Ibland går det fortare, ibland tar det längre tid. Men vi jobbar med att få bättre framförhållning säger Swebus driftschef Anders Clarén.
Nu har arbetsgivaren och facket kommit överens om att rita om systemet. Arbetet väntas bli klart i oktober.