Vägbulor skadar bussförare
Var tredje minut körde Bo Granath bussen över en vägbula . Det har förstört hans nacke, axlar och armar. Trollhättans kommun vägrar att ta på sig något ansvar för skadorna.
Nollvisionen gäller inte bussförare i Trollhättan. Fyra bussförare går långtidssjukskrivna på grund av de farthinder som kommunen byggt. Chefen för gatukontoret i Trollhättan, Rolf Kalmetun, säger att det inte är kommunens fel.
— Vi har byggt vägbulorna enligt de anvisningar vi har fått av experter och konsulter. Jag beklagar om Bo Granath och andra bussförare har fått besvär men vi kan inte utesluta att de har kört för fort över vägbulorna, säger han.
Kommunen blev utsedd av Vägverket att delta i ett EU-projekt för att bygga vägar enligt Nollvisionen; inga trafikolyckor eller skador.
Drygt 6,5 kilometer av kommunens gator byggdes om med vägbulor och upphöjda rondeller. Problemet var att vägbulorna blev för branta och höga för de låggolvsbussar Linjebuss använder sig av.
Bo Granath berättar att chassit i bussarna fick höjas så mycket att fjädringen försvann.
— Framvagnen blev helt stum, säger han.
Högsta hastighet över bulorna är 30 kilometer i timmen. Men bussarna tvingades passera med lägre hastighet än så. Ändå kom dunsen som kändes i ratten och togs upp i armarna. Vid vissa partier av gatorna kommer vägbulorna tätt.
— Kroppen hinner inte hämta sig mellan stötarna, berättar Bo.
Bakändan i bussen slog också i bulan. Linjebuss uppskattar kostnaderna för skadorna på bussarna till 400 000 kronor. Pengar som de krävt ersättning för men inte fått av kommunen.
Indirekt har kommunen ändå erkänt att något var fel. Nerfarten från vägbulorna har planats ut något.
— Mer kan vi inte göra. Avsikten med vägbulorna är att sänka hastigheten. Om vi minskade höjden på vägbulorna eller gjorde dem mindre branta på framsidan behövde inte bussar och andra fordon kraftigt minska hastigheten. Det är vad vi vill att de ska tvingas till, säger Rolf Kalmetun.
Bussarna kan repareras. Trasiga delar kan ersättas med nya. Men Bo Granath som är 53 år gammal får leva med sina besvär resten av livet. Tillsammans med arbetsgivaren har han lämnat in en arbetskadeanmälan.
— Röntgenplåtarna visar att några diskar skadats mellan fjärde och femte kotan i nacken, säger han.
Värken i nacken och axlarna finns där ständigt. Armarna domnar bort. Bo har gått sjukskriven i över ett år.
— Jag borde ha flera år kvar på arbetsmarknaden. Men vad jag ska göra i stället för att köra buss vet jag inte, säger han.
I augusti tar Swebus över trafiken från Linjebuss. Alla förare tas över utom två samt Bo och de tre andra som är sjukskrivna under lång tid.
— Swebus harhälsat mig välkommen att söka jobb hos dem om jag blir fri från mina besvär.
Men läkarna tror inte att han någonsin kan köra buss mer. Bo blir i så fall inte bara av med sitt yrke som bussförare.
— När jag var frisk spelade jag ofta golf. Men nu kan jag inte lyfta armarna. Min stora hobby har tagits ifrån mig, säger Bo dystert.
Rolf Kalmetun tycker att Nollvisionsslingan ändå har varit framgångsrik. På de nu ombyggda gatorna inträffade tidigare flera allvarliga olyckor. Sedan sträckorna byggts om har bara en olycka inträffat med lättare skador som följd.
— Det pekar i rätt riktning, säger Rolf Kalmetun
På frågan om det inte är ett misslyckande att olyckor på gatorna sker till priset av skadade bussförare blir Rolf Kalmetun tyst.
— Det är ett dåligt sätt att förverkliga Nollvisionen på kan man tycka, säger han efter en stund.
Bo Granath tog kontakt med Conny Wilson, Kommunals ombudsman i Älvsborg. Han hjälpte Bo med att be förbundet centralt om hjälp med att stämma kommunen. Men Kommunal sa nej till begäran om rättshjälp.
— Vi bedömde att en sådan process vore att kasta pengarna i sjön. Kommuner bygger vägbulor över hela landet. Det är inte troligt att vi skulle ha framgång emot det i domstolen, säger förre avtalsombudsmannen Jan Sjölin som avgjorde ärendet.
Conny Wilson tycker att det är synd att det inte gick att pröva med en stämning.
— Jag tror att det hade varit intressant inte bara för Bo Granath. Det är ett allmänt känt faktum att bussförare och andra yrkesförare har problem med vägbulorna. Det är ett allvarligt arbetsmiljöproblem, säger Conny Wilson.
Bo Granath ger sig heller inte. Han har överklagat vägran om rättshjälp till förbundsstyrelsen som ännu inte har avgjort frågan.