Gå till innehållet
Gå till startsidan

Ett bättre arbetsliv kräver modig journalistik

Sök

SL säljer ut Busslink

På måndag genomförs den planerade försäljningen av Busslink. Det erfar Kommunalarbetaren. Köpare kan vara de bolag som driver pendeltågen och tunnelbanan i Stockholm.

Försäljningen av Busslink finns med på dagordningen när SL:s styrelse träffas på måndag eftermiddag. Men några handlingar om affären får inte ledamöterna i styrelsen före mötet.

Det moderata trafiklandstingsrådet Elwe Nisson står åtalad för att i strid mot aktiebolagslagen inte ha informerat styrelsen i god tid innan tunnelbanan såldes till Connex. Målet kommer upp i domstol om drygt en månad.

Men innan det målet har avgjorts så genomförs nästa stora försäljning på liknande sätt.
Det har varit känt en tid att SL:s styrelse har velat sälja Busslink. I media har det spekulerats i att antingen brittiska Arriva eller franska Keolis ska ta över.

Arriva bedriver busstrafik i flera europeiska städer och finns även i Sverige, bland annat i Jönköping, Helsingborg och Malmö.
Keolis driver Citypendeln i Stockholm. En av bolagets ägare är Vivendi. Företaget äger Connex som driver tunnelbanan i Stockholm.

Kommunals avdelning i Stockholm är orolig för vad som ska hända med bussförarnas löner och anställningsvillkor. Det är oklart vad som händer med nuvarande kollektivavtal. Det beror på hur försäljningen går till och vem som tar över.

Arriva har ett kollektivtal som är sämre än det som Busslink har. Keolis saknar kollektivavtal och är inte med i någon arbetsgivareorganisation.

— Vi riskerar alltså att få social dumping lagom till att Kommunal ska förhandla om ett branschavtal. Nu är det risk för att Elwe Nilsson på nytt lyckas dribbla bort våra kisspauser, säger Peter Hansen från bussförarsektionen i avdelningen.

Robert Westberg på förbundets trafikenhet är dock inte lika oroad.

— Vi är redan överens med Bussarbetsgivarna om att behålla de förmånligare villkor som gäller i Stockholm om vi träffar ett branschavtal. Går inte Busslinks nye ägare med på det blir det konflikt som vi hade 1993. Det misstaget tror jag inte att Bussarbetsgivarna gör en gång till, säger han.

Vänsterpartisten Jan Strömdahl som sitter i SL:s styrelse tänker dock rösta emot en försäljning. Han tycker att det vore olyckligt om den sista stora trafikverksamheten i egen regi säljs ut.

— Vi vill varken ha Citypendelns fransmän som vill kompensera förlusterna i pendeltågstrafiken eller en engelsk uppstickare med bara några få års erfarenhet som har ambitioner att lägga under sig större delen av Europas busstrafik. Det är viktigt att bevara mångfalden brukar de borgerliga säga, men här lurar enfalden, säger Jan Strömdahl.