En yrkeschaufförs vardag är ofta fylld av orimliga krav från kunder och arbetsgivare om att leverera i tid. Dessutom har de på vägen andra trafikanter, vägförhållanden och väderförhållanden att ta hänsyn till.

Att vara yrkeschaufför är så mycket mer än att bara sitta bakom ratten och köra ett fordon. Olyckan i Sveg har tydligt visat vad som kan hända när det blir fel. Fel på fordonet? Pressat tidsschema? Dålig vägstandard eller underhåll? Eller ett medvetet agerande från företaget som visste att det var fel på fordonet men inte vidtog de åtgärder de enligt lag är skyldiga att göra?

Frågetecknen är många och svaren lika få. Kan det vara så enkelt som att företaget ville tjäna några extra kronor på minskat underhåll?

I vilket fall som helst är det en förödande tragedi för berörda familjer, vänner och klasskamrater. Tre unga människor, i början av sina liv dog under tragiska förhållanden. Många ställer sig frågan varför? Ingen vill tro att det är så enkelt som att ett företag ville tjäna lite enkla och billiga pengar.

När jag arbetade som yrkeschaufför ställde jag frågan till min arbetsgivare, vad händer om jag inte hinner i tid? ”Om du inte hinner i tid kanske inte det här är ett jobb för dig.”

I Sverige har vi en nollvision om att ingen ska dö eller skadas svårt i trafiken. Som det ser ut i dag är den verkligheten långt borta. Tragiska olyckor händer och kommer att fortsätta att ske. Tyvärr sker detta många gånger per år.

Att som yrkeschaufför vara med om detta är traumatiskt, vilket i många fall betyder att chauffören aldrig kan återgå till sitt arbete. Oavsett om chauffören varit oaktsam eller inte, bär företaget ett stort ansvar om att ge chauffören tillräckligt med tid för att klara av sitt uppdrag.
Om en olycka sker måste chauffören ges möjligheten att bearbeta det som hänt för att sedan kunna återgår till arbetet.

Så ser inte verkligheten ut.

Transportarbetareförbundet kan aldrig stödja att yrkeschaufförer pressas i syfte att tjäna pengar. Pressas att köra för fort, köra olagligt eller genom att de är för trötta för att klara uppdraget. Det gäller även att köra med fordon som inte är trafiksäkra, även om företaget säger att så är fallet.

Accepterar du att ditt barn åker med en chaufför som pressas av sitt företag att leverera, utan att få rätt förutsättningarna för att klara arbetet? Vill du sätta ditt barns liv på spel?

Robert Savela, ordförande Transportarbetareförbundet avd. 26 Norrbotten