Visst kan de flödande färgerna och det dekorativa anslaget ge ett förföriskt intryck. Men med sina stora akvareller har den franska konstnären Bèatrice Cussol (född 1970) skapat ett alldeles eget kosmos fyllt av kvinnokroppar, fabeldjur och blödande hjärtan. Tittar man lite närmare så upptäcker man efter ett tag att den världen är såväl knivskarp som politiskt medveten. Konsthistoriska referenser blandas med ett tydligt budskap om att allt är tillåtet i Béatrice Cussols ocensurerade i bildvärld.

Foto: Claire Dorn / Spritmuseet

I den låter hon kvinnorna ta plats och leva ut sin kärlek till varandra. Samtidigt värjer hon inte heller för några kroppsvätskor eller för det kvinnliga könet. Tvärtom låter hon ibland såväl kroppsdelar som urin eller mensblod flöda ut och bilda dekorativa mönster.

Alla känslor, lustar, men även våldsamheter, är så förhöjda och tvetydiga när de sköljer över oss som betraktare att det blir svårt att veta vad som egentligen händer i Bèatrice Cussol bilder. Titlarna ger dessutom inga direkta ingångar eller ledtrådar eftersom de endast består av en löpande nummerserie.

I n° 550 (2013) kan vi dock läsa delar av namnen på några av hennes feministiska inspirationskällor och förebilder när de bokstavligen svävar ut från den kvinnliga kroppen och könet. Kathy (Acker), Sylvia (Plath), Monique (Wittig), Getrude (Stein), och Marguerite (Duras) är några av de förnamn som går att läsa i de bubblor om omsluter den påklädda och skrivande kvinnan som döljer sitt ansikte under en stor hatt. Det faktum att Béatrice Cussol även är verksam som författare och har gett ut flera böcker blir då inte det minst förvånande.

Thomas Olsson

Läs mer om utställningen på Spritmuseet

Läs alla Veckans Konst

Veckans KONST

Rude Girls

Konstnär: Béatrice Cussol Museum: Spritmuseum & Absolut art collection, Djurgården, Stockholm Till och med: 14 februari 2014

Bonusfakta

När Béatrice Cussol 2007 deltog i den uppmärksammade ”Global Feminisms” på Brooklyn Museum i New York, som curerades av Maura Reilly och Linda Nochlin skrev hon ett Feminist Artist Statement som går att läsa här.

I samband med en ateljévistelse på Villa Médicis i Rom färdigställde Béatrice Cussol romanen Les Souffleuses. En film inspelad på samma plats där hon själv läser högt ur boken finns här.