Stillbild ur Foreign Office av Bouchra Khalili.

Steget från tillverkningen av syntetiska diamanter i Robertsfors till motståndsrörelser i Algeriet via ett konstcenter i Mexico City kan tyckas långt. Men på den åttonde konstbiennalen i Göteborg blir det inte det.

Curatorn Elvira Dyangani Ose har valt verk som vill berätta alternativ eller bortglömd historia oavsett var i världen den ägt rum.

Stillbild ur El Eco av Simon Starling

Konst som utgår från arkiv och intervjumaterial kan lätt bli överlastad, men när den som i Sara Jordenös The Diamond People Project knyter ihop en liten bruksort som Robertsfors med apartheidregimen i Sydafrika känns det som det bästa sättet att berätta just den historien. Precis som Bouchra Khalilis Foreign Office som i en film, några fotografier och ett screentryck visualiserar Alger (1962–72) som en plats där motståndsrörelser från Asien, Afrika och Amerika var verksamma efter att landet blivit självständigt.

Eller när Simon Starling i den storslagna videoinstallationen El Eco låter Pilar Pellicer efter 60 år återvända som dansare till Museo Exprimental El Eco.

Thomas Olsson

konstbiennal

A story within a story
Göteborgs internationella konstbiennal
Röda Sten, Göteborgs konsthall och Hasselblad center med flera platser
Pågår till och med 22 november