Arriva behöver ta in hjälp utifrån för att lösa konflikterna i Råsta trafikområde i norra Storstockholm.

Det skriver Arbetsmiljöverket efter en inspektion på plats. Senast den 20 mars ska Arriva svara – annars hotar ett föreläggande med åtföljande hot om böter.

– Arriva måste gå igenom sin verksamhet på plats. Om de inte klarar det själva får de ta in en extern konsult som hjälper till, säger arbetsmiljöinspektör Ulla-May Skoog.

Senast på torsdag ska Arriva svara Arbetsmiljöverket och tala om hur företaget ska fixa till ett fungerande samarbete med skyddsombuden om arbetsmiljön i Råsta trafikområde.

Hela dagen i dag har Arriva suttit i förhandlingar med Kommunal om framtiden för sju bussförare i Råsta. Tre av dem är skyddsombud. Det återstår att se om de har sina jobb kvar på torsdag. De sju busschaufförerna har fått varningar. Nästa steg är uppsägning.

I går, måndag, tillträdde Dali Stefanik som arbetsmiljöchef på Arriva. Det rör sig om en nyinrättad tjänst. Till att börja med ska han enbart arbeta med arbetsmiljöproblemen i Råsta trafikområde.

– Vi får verkligen hoppas på det leder till att samarbetet blir bättre, men det beror inte enbart på arbetsmiljöchefen. Det krävs också att vi får till stånd en ny sorts dialog med Kommunal och huvudskyddsombudet, säger Arrivas kommunikationschef Tomas Hedenius.

Det finns mycket kvar att göra att döma av Arbetsmiljöverkets sex sidor långa underrättelse efter den senaste inspektionen den 29 januari. Där talas om ”kränkande särbehandling” och ”psykologiska, sociala och organisatoriska förhållanden som kan föranleda ohälsa”.

– Chefer och arbetsledande personal har nyckelroller när det gäller att forma den atmosfär som ska gälla i Råsta. En nödvändig utgångspunkt är att en arbetsgivare aldrig utsätter en arbetstagare för kränkande särbehandling till exempel genom missbruk av maktställning eller annat oacceptabelt beteende eller bemötande, skriver Arbetsmiljöverket.