Om ett par veckor hamnar striden om kollektivavtal på Taxi kurir i riksdagen.

Men det är inte bara Folksam som använder taxibolag utan kollektivavtal. Det gör även riksdagen.

– Det går inte att täcka hela Sverige med enbart taxibolag som har kollektivavtal, säger Roger Blomquist, vd på Mycab, ett av bolagen som har avtal med staten.

Ali Esbati (V) ska debattera ”antifackligt beteende inom taxinäringen” med arbetsmarknadsminister Elisabeth Svantesson med anledning av repressalierna strax före jul mot två Taxi kurirförare som arbetar fackligt. I debatten tänker han också ta upp att riksdagsledamöterna själva är hänvisade till ”antifackliga” bolag som Taxi kurir.

– Självklart måste man använda de möjligheter som finns för att ställa krav på goda arbetsvillkor när riksdagens taxiresor handlas upp, tycker han.

Det blir några ord från talarstolen – men inte mer. Kammarkollegiet handlar upp taxiresor åt staten enligt lagen om offentlig upphandling. Politikerna kan inte påverka en enskild upphandling.

Mycab och Flygtaxi äger tillsammans Taxi public service. Bolaget har ett ramavtal med staten. Riksdagen, JO, Riksrevisionen och riksbanken är några som använder avtalet. Det innebär att riksdagsledamöterna bokar taxi genom Flygtaxi. Mer än hälften av landets taxibilar tar emot bokningar därifrån. De flesta går till bolag utan avtal.

– Det är säkert mellan 80 och 90 procent av körningarna som går till Fågelviksgruppen, berättar Roger Blomquist.

Fågelviksgruppen äger Taxi kurir, Taxi 020 och ytterligare sex taxibolag. Bolagen sköter telefonväxlarna, tar hand om beställningar, ordnar utbildningar och talar om hur uniformer och bilar ska se ut.

Mer det är åkerier, med eller utan anställda, som kör taxi. De betalar för att få beställningar från växeln och för att få använda ett inarbetat varumärke, som Taxi kurir eller Taxi 020. Den stora majoriteten av åkarna har inte kollektivavtal.

Det finns en sorts taxihierarki som går från ordning och reda till kaos. Högst upp hamnar inarbetade sammanslutningar med kollektivavtal som Taxi Stockholm och Taxi Göteborg, följda av åkare som kör åt exempelvis Taxi Kurir och Taxi 020.

Längst ner kommer friåkarna. De stängs ute vid järnvägsstationer och flygplatser. Det beror till stor del på att kunderna klagar. I det sammanhanget blir frågan om kollektivavtal ”hur intressant som helst”, enligt Roger Blomquist:

– Det måste finnas något affärsmässigt argument för att tvinga fram kollektivavtal. Det krävs ett förändringstryck från kunderna, anser han och pekar på att Taxi Stockholm använder kollektivavtalet för att höja servicenivån. Bolag med kollektivavtal har högre kostnader. Återstår att konkurrera med service.

Försvarsmakten förhandlade fram statens ramavtal med Taxi public service. Nu har kammarkollegiet tagit över upphandlingarna.

Avtalet är värt mellan 60 och 80 miljoner om året. Det löper till den 30 september och kan förlängas till den 30 september 2015. I vår ska kammarkollegiet avgöra om avtalet ska förlängas eller om taxiresorna ska handlas upp på nytt.