På webben har aktivisten Annie Leonards enkla streckgubbar blivit en viral succé. ”The Story of Stuff”, en animerad kortfilm som skildrar prylarnas liv både före och efter oss, har klickats nästan tio miljoner gånger sedan 2007.

Klippet har fått flera uppföljare. Nyligen släpptes ”The Story of Electronics” som visar hur företagen som designar prylarna anstränger sig för att de inte ska hålla särskilt länge. Hela poängen är att vi ständigt ska köpa nytt.

I en annan uppföljare, ”The Story of Bottled Water”, visar Leonard hur vi genom smart reklam skräms, förförs och vilseleds till att välja vatten på flaska.  Men flaskvatten är sällan godare än det vatten som kommer från kranen. Det köpta vattnet har dessutom en skymd baksida: det är ofta stulet – av storföretag som Nestlé – från mindre samhällen.

”The Story of…”-klippen är både en kritik mot överkonsumtion och en berättelse om ett system i kris. De visar också hur allt är till salu och framför allt: hur ingenting håller. Men vad ska man sälja härnäst, luft? Denna fråga, som också ställs i ”The Story of Bottled Water”, säger i sin enkelhet allt.

Ellen Albertsdóttir