LO ska bilda ett mediehus för LO-förbundens tidningar. Tanken är både att sänka kostnaderna genom gemensamma inköp och öppna för mer kraftfull journalistik genom samarbete mellan redaktionerna.

– Det här känns kul. Jag hoppas alla tidningar får ny energi för att bedriva bra arbetsmarknadsjournalistik, säger Eva Vaihinen, som är journalistklubbens ordförande på Arbetet och just fått information om LO-styrelsens beslut på ett möte med mediehusutredningens kollektivavtalsgrupp.

LO-styrelsen fattade tidigare i dag beslutet om att skapa ett mediehus. Nästa steg blir att de sju tidningar som deltagit i förberedelsearbetet – och deras förbund – bestämmer om de vill delta i mediehuset. Tidningarna är Arbetet, Byggnadsarbetaren, Dagens Arbete, Fastighetsfolket, Handelsnytt, Kommunalarbetaren och Sekotidningen. Övriga LO-tidningar, som inte velat delta i utredningen, ska ha möjlighet att ansluta sig senare.

Tobias Baudin, LO:s förste vice ordförande, säger i ett pressmeddelande att han hoppas att mediehuset ska medföra att tidningarna utvecklas mer än vad varje enskild tidning kan göra i dag. Och han hoppas särskilt på att tidningarna ska utvecklas på det digitala området.