Air France återupptog i natt förhandlingarna med piloterna för att hitta en lösning på strejken, som nu har pågått i elva dagar. Det skedde efter det att Air France i går kväll erbjudit sig att lägga ner planerna på att utöka sin lågprisverksamhet Transavia, och uppmanat piloterna att avsluta sin strejk.

Men ute på flygplatserna finns inga tecken på att strejken är på väg att blåsas av, rapporterar tidningen Le Monde.

Enligt pilotfacket SNPL kommer inte strejkkallelsen att lyftas förrän förhandlingarna har avslutats.

Pilotstrejken i Air France är nu inne på sin elfte dag, och bara en dags strejk kostar Air France i storleksordningen 15–20 miljoner euro, motsvarande 140–180 miljoner svenska kronor, enligt Reuters. Omkring 62 procent av piloterna väntas strejka i dag torsdag.

Frankrikes premiärminister har varnat för att strejken hotar Air France framtid, och det är många anställda inom Air France som inte strejkar och kräver att de strejkande piloterna går tillbaka till jobbet.

Air France är liksom andra traditionella flygbolag utsatt för hård konkurrens från lågprisflygbolagen, som hela tiden expanderar sina flygflottor. Ryanair har exempelvis planer att öka flygflottan till 400 plan, vilket innebär att man i så fall går om Air France som har 350 plan.

Den enda Air France-strejk som varat längre var en strejk 1998, som varade i tio dagar.