Byn Mellansel, där jag växte upp, var en järnvägsknut. Tåg kom och gick. Vi ungar räknade vagnar och lekte bland spåren fast det var förbjudet.

Ett par gånger om året checkade familjen in i en sovkupé för att färdas via Hallsberg och Herrljunga till Bäckefors där farmor och farfar bodde. Tågens läten var mysiga, lukten var trygg, även när den var lätt urinmättad.

Då hette de konduktörer. Nu kallas de tågvärdar. Men de är lika snälla och trevliga i dag som förr.

Åkte från Örnsköldsvik till Stockholm förra sommaren. Jag hade lyckats missa en siffra i mobilnumret när jag bokade biljetten via nätet. Följaktligen fick jag inte min biljett messad till telefonen.

Men jag tog upp kvittot från mejlen och visade tågvärden, du vet – kvittot på betalningen där det tydligt framgår att kvittot inte gäller som biljett.

– Ja, ja, sa den vänlige unge mannen på tåget. Jag tror dig.

Blev inte avslängd i Kramfors, ej heller i Timrå.

Hur kommer det sig att dessa så värdefulla medarbetare inte vårdas av arbetsgivarna?

Nu strejkar Seko för de timanställdas skull.

Göran Jacobsson har varit i Malmö och träffat timanställda tågvärdar för veckans nummer av Arbetet.

De lever ett liv på helspänn. När ska telefonen ringa? Det gäller att säga ja direkt, privata planer får stå tillbaka. Och så är det väl för oss alla som arbetar. Vi kan inte planera in fester, städning eller läkarbesök på arbetstid.

Jo. Men de timanställda har ständig arbetstid. De kan aldrig planera. Och drabbas ekonomiskt.

Det är pinsamt och skamligt av Veolia att hålla fast vid ett sådant sjukt system. Hur mycket kostar det arbetsgivare att agera anständigt?

Gnosjö Automatsvarvning gör sitt bästa för att agera just anständigt. Mats Pejer har besökt företaget i mörka Småland. Där skrevs inga krisavtal under de svåra åren.

– Vi fixar inte att förlora kompetens, säger vd Linda Fransson, som är nybliven mamma och tar med sig bebisen till jobbet.

Just det. Kompetens. Tror tågarbetsgivarna att de som servar resenärerna, löser problem, svarar på frågor, tar emot skäll inte behöver någon annan kompetens än att svara blixtsnabbt i telefonen och klara livet på en låg lön som aldrig kan förutses i förväg?

Ge tågvärdarna vettiga villkor. Det handlar om deras liv. Men också om resenärernas komfort och tågens framtid.