Aino Trosell och Bengt Eriksson vid seminariet ”Brottsplats verkligheten” på LO-Tidningens redaktion hösten 2011. Foto: Bertil Ericson

Sen några år medverkar Bengt Eriksson – annars känd som en av landets mest framstående musikskribenter – regelbundet i Arbetet med artiklar om kriminallitteratur, under rubriken Krimi. Han har djup kunskap om genren, och därtill ett ärende: att visa hur uppnystandet av ett brott med nödvändighet leder till en samhällsskildring, och ofta gör läsaren bekant med miljöer som hen annars inte har  kännedom om.

Bengt väljer ut de intressantaste titlarna och ger dem en personlig kommentar som ofta går på djupet med de frågor som väckts, och vad som kännetecknar en bra krimi.

Krimi är en egen kategori på Arbetets hemsida: adress arbetet.se/kultur/krimi
Läs programartikeln som inledde serien här.

Länkar till Krimi-artiklarna:

Intervju med Lyndsay Faye

Aino Trosells Krimineller (del 2)

Vad är en deckare?

Afrika

Krimi på fyra olika vis

Anne Rambach: Förödelse

Edwardson: Marconi Park

Malmöskildraren Set Mattsson

Det finns undantag. Carin Götblad om krimi

Eriksson: Spetsad

von Schirach: Fallet Collini

Norman: En rasande eld

Lehane: Nattens dåd

Holt: Död i skugga

Det förändrade kriminalförfattandet. Om Sjöwall Wahlöö

Faye: New Yorks gudar

Boken, filmen, pjäsen – tre versioner av Hans Alfredsons En ond man

Tuomainen: Helaren

Mina: Gudar och odjur

de Rosnay: Colombes granne

Wennstam: Svikaren

Om mottagandet av Åsa Larssons Till offer åt Molok

Peace: Tokyo år noll

Ole Frøslev

Besök på dansk krimimässa

Henniger & Swedenmark: Förfärande är var ängel

Pelecanos: Andelen

Alsterdal: I tystnaden begravd

2011 års bästa översatta krimiböcker

2011 års bästa svenska krimiböcker

Palm: Corpus delicti

Gluchovskij: Metro 2033 + annan krimifantasy

Alfredsson: Pojken i hiss 54

Rönkä: Med en mördares ansikte

Donna Leon

von Schirach: Brott

Hur rik blir man?

Boston noir

Denis Lehane

Krimi – är det rätt ord?