Tillverkare av billacker utnyttjar indirekt barnarbete. Det har brittiska tidningen The Guardian lyckats visa.

Det handlar om mineralet glimmer, som används för att ge den glittriga effekten i metallicfärger. Glimmer bryts i gruvor i både Kina, USA och Europa, men de indiska delstaterna Jharkand och Bihar står ensamma för 25 procent av världsproduktionen. De officiella gruvorna kontrolleras hårt av indiska staten med tanke på både miljö och arbetsvillkor. Men det finns också många små, illegala gruvor, där tolvåriga barn arbetar under jorden, rapporterar tidningen. De bryter mineralet och bär tunga lass genom vätskefyllda, hala tunnlar. I marknivå arbetar tioåriga flickor med att skilja ut glimret från andra mineral.

Ofta arbetar hela familjer i gruvan i ett försök att betala av en skuld, så kallat skuldslaveri.

The Guardian visar också hur dessa illegala gruvor med barnarbetare levererar till det kinesiska företaget Fujian Kuncai, som i sin tur levererar till lacktillverkarna PPG och Axalta, som säljer lack till exempelvis BMW. Flera stora biltillverkare, som Audi och Vauxhall, ser nu över sina leverantörskedjor.

Volkswagen, som äger Scania, säger till The Guardian att företaget inte accepterar någon form av barnarbete, men att det har fått bekräftat att vissa leverantörer har affärer med Fujian Kuncai, och att företaget undersöker hur detta ska åtgärdas.

Att undvika att profitera på barnarbete har dock visat sig svårt. Kosmetikaindustrin fick för flera år sedan upp ögonen för att barnarbete förekom vid produktionen av det glimmer som används i glittrigt smink. Men fortfarande har företag som L’Oreal och Estée Lauder svårt att garantera att barnarbete inte förekommit i produktionen.

– Vi hade ingen aning om hur svårt det skulle vara, säger en representant för Lush till The Guardian. Som en enskild ingrediens skulle det vara lätt att identifiera, men tvyärr ingår glimmer som en del i komplexa materialblandningar som används i färgpigment.

Det krävs mycket mer för att stoppa barnarbete än kontrollbesök hos leverantörerna, förklarar Phil Bloomer, vd för Business & Human Rights Centre, apropå köparna av glimmer.

– Alltför många företag köper med ett öga öppet för priset och det andra ögat stängt för rovdriften.