Nu prövas pendlarna på riktigt
Första veckan med id-kontroller på färjor, bussar och tåg från Danmark till Sverige är förbi. Nu väntas en tid med ännu större prövning för pendlarna — studenter och anställda är tillbaka från julledigheten.
Beroende på slutdestination i Sverige, avgångstid från Köpenhamn och kötiden förbi id-kontrollen har Öresundstågens restid vanligtvis förlängts med mellan drygt tio minuter och knappt en timme.
– Men det har faktiskt gått väldigt smidigt för mig, jag har inte försenats alls. Jag jobbar skift och har därför aldrig rest mot Sverige under eftermiddagens pendlingstid, säger Sandra Påhlman till TT:s utsände reporter i Köpenhamn.
Hon arbetar på Rigshospitalet och har nu fått börja ta metron i stället för tåg raka spåret till flygplatsen — en följd av tågförändringarna i regionen.
– Men jag vet att det är högre tryck under eftermiddagen. Vi får se senare i veckan, när jag åker vid den tiden, säger Påhlman.
På morgonkvisten under måndagen samlas många på stationen. Allt från återvändande semesterfirare med shorts och stort bagage till pendlare med kontoret på fickan. Men någon större köbildning till id-kontrollerna har ännu inte uppstått.
Så många som 93 procent av pendlarna reser till arbete i Danmark, enligt Öresundsinstitutet. Totalt handlar det om 15 200 pendlare dagligen varav 8 000 gör resan med tåg.
De större flaskhalsarna och förseningarna har hittills drabbat pendlare i rusningstid — de som reser från arbete i Danmark till bostad Sverige mellan klockan 16 och 19 på vardagarna. I eftermiddag vet de om resandet förvärras ytterligare, med anledning av en mer normal arbetsvecka utan klämdagar och helgdagar.
Men innan den stora rusningen under måndag eftermiddag drar igång ska infrastrukturminister Anna Johansson (S) göra ett besök på flygplatsen. Hon kommer själv att passera id-kontrollen och därefter ta ett tåg till Malmö. I Köpenamn möter Anna Johansson även Danmarks trafik- och byggnadsminister Hans Christian Schmidt.
Id-kravet ser än så länge ut att uppfylla regeringens ambition att minska antalet asylsökande till Sverige. När papperslösa flyktingar började stoppas vid sista tågstationen på dansk sida av Öresund har flyktvägen ritats om för många. Polisen ser en tydlig effekt av id-kravet som började gälla den 4 januari – inte minst vid Hyllie, första stationen i Sverige.
– Vi märkte det direkt. Pang, sade det bara, berättade Ewa-Gun Westford, polisens presstalesperson, till TT förra veckan.
Bara sex flyktingar togs till exempel emot av polisen på Hyllie i onsdags, för att registreras som asylsökande hos Migrationsverket. En siffra som kan jämföras med att hundratals ankom under många höstdygn. En stor majoritet av alla asylsökande kommer numera med färjor till Trelleborg i stället för via Öresundsbron.