Den två veckor långa pilotstrejken vid Air France-KLM är över. Strejken har dränerat bolaget på 1,8 miljarder kronor.

Piloternas missnöje har riktat sig mot moderbolagets planerade satsning på lågprisbolaget Transavia, vars piloter har lägre löner.

Pilotfacket SNPL:s talesman Guillaume Schmid säger till AFP att piloterna avslutar protesten, för att förhandlingar om Transavia ska kunna ske ”i ett lugnare klimat”.

Hittills har förhandlingarna varit låsta. Den senaste rundan, som avslutades tidigt på söndagen, ”passade inte oss”, säger Schmid.

Facket vill att samma anställningsvillkor ska gälla alla på alla flygbolag inom koncernen.

Air France-piloterna tjänar cirka 2,3 miljoner kronor om året. En satsning på Transavia, som flyger på semesterorter i Europa och vid Medelhavet, skulle kunna innebära att Air France-KLM förlorar en del flygningar till lågprisbolaget. En Transavia-pilot har fler flygningar men tjänar upp till 1,5 miljoner om året. Andrepiloter tjänar ungefär lika mycket i bägge bolagen i början av sina karriärer, uppger källor för AFP.

Air France erbjöd sig för några dagar sedan att lägga ner planerna på att utöka sin lågprisverksamhet för att få slut på den kostsamma strejken.