Nevs har beslutat att ansöka om företagsrekonstruktion. Orsaken är enligt bolaget att man vill ”skapa mer tid för de pågående förhandlingarna”. Facket väntar och ser om rekonstruktionen beviljas. Besked väntas i dag.

Ansökan om rekonstruktion har lämnats in till tingsrätten i Vänersborg.

”De trepartsförhandlingar vi för med två globala fordonstillverkare går fortsatt framåt, är komplexa och har tagit mer tid i anspråk än vad vi förutspått. Vi behöver ytterligare tid för att slutföra förhandlingarna och nå fram till ett avtal”, säger Nevs vd Mattias Bergman i ett pressmeddelande.

”Vi har för avsikt att till fullo betala våra skulder till leverantörerna”, tillägger han.

Nevs har cirka 400 leverantörer av direkt och 500 av indirekt material och flertalet har valt att avvakta de pågående förhandlingarna, enligt företaget. Några har dock ansökt hos Kronofogden om indrivning av skulderna. Nevs är skyldigt sina leverantörer cirka 400 miljoner kronor, uppger bolaget.

Åtgärder från Kronofogden skulle kunna tvinga Nevs att sälja tillgångar, och därmed riskera att förhindra ett avtal med fordonstillverkarna. ”Därför har Nevs i dag att ansökt om en företagsrekonstruktion för att få andrum att slutföra förhandlingarna”, skriver Nevs.

En rekonstruktion skulle hindra en utmätning från Kronofogden.

– Den juridiska följden av en godkänd rekonstruktion är att ett företag varken kan eller får betala de upparbetade skulderna, säger Nevs kommunikationschef Mikael Östlund.

– Det finns vissa åtgärder som Kronofogden eventuellt skulle kunna vidta, som kan handla om att utmäta tillgångar som är en del av förhandlingen och de tänkta avtalen, säger Östlund och syftar på förhandlingarna med ”globala fordonstillverkare”.

De anställda informerades om beslutet under morgonen, berättar Stefan Larsson, klubbordförande för IF Metalls medlemmar på Nevs.

– Vi var inte så många på mötet. Kanske hälften av personalen är hemma i dag, så reaktionerna kommer nog senare. Det måste sjunka in lite först, säger han.

– Det var inget som jag var förberedd på i alla fall. Jag hade nog inte trott att det skulle gå riktigt så långt. Men sedan vet vi ju inte än om det behöver vara någon nackdel.

Hur agerar ni nu?

– Vi på verkstadsklubben kommer sätta oss ganska omgående och diskutera olika scenarier förutsättningslöst. Sedan får vi faktiskt avvakta vad tingsrätten beslutar.

Oron för vad som kommer att hända nu finns självklart där, berättar Stefan Larsson. Samtidigt är det inte första gången för många av de anställda hos Saabefterföljaren.

– Stämningen har varit ovanligt bra, jag är imponerad. Det är klart att det finns en och annan som går och funderar. Utebliven lön är inte så bra, det ställer till det. Men det har inte varit något prat om att ”nu är det kört”, säger Stefan Larsson. Men man går ju inte och är jätteglad heller, många har funderingar och lite oro i sig.

– Vi hade väldigt gärna sett en fortsättning i Trollhättan, säger Fredrik Sidahl, vd på Fordonskomponentgruppen, branschorganisationen för de skandinaviska underleverantörerna till fordonsindustrin.

Om rekonstruktionen går igenom i tingsrätten väntar en lång process.

– Konkret innebär det att över 900 leverantörsföretag får vänta på sina pengar ända fram till man har nått en ackordsuppgörelse, och det kan ta månader i anspråk. Det är det ena.

– Det innebär också ytterligare en försämrande faktor att nå någon typ av uppgörelse mellan Nevs och nya finansiärer, vilket naturligtvis är menligt för leverantörsindustrin, säger Fredrik Sidahl.

I slutet av förra veckan fick de runt 600 anställda på Nevs i Trollhättan besked om att löneutbetalningen skulle dröja. Senast den 5 september skulle pengarna betalas ut, hette det då.

IF Metall skulle inom kort ha skickat in betalningsuppmaningar till Nevs för att kräva ut lönerna, ett förfarande som kunde ha lett till att Nevs så småningom hade begärts i konkurs.

darkodavidovic– Ja, det hade ju blivit så i slutänden om de inte skulle betala, säger förbundsjuristen Darko Davidovic.

– Betalningsuppmaningarna skulle ha skickats i dagarna här. Varje betalningsuppmaning måste göras för sig, för varje medlem måste man ta reda på exakt vilken summa. Så det är ett stort arbete.

Vad som händer nu återstår att se.

– Det är för tidigt att uttala sig om. Men det här tyder på att bolaget är i ett väldigt ansträngt läge, det ger självklart skäl till oro för våra medlemmar, säger Davidovic. Det handlar ju inte bara pengar, utan om att det är arbetstillfällen som uppenbart är väldigt osäkra.

Om tingsrätten säger ja till rekonstruktion kan den rekonstruktör som utses besluta att personalens löner ska betalas av statlig lönegaranti.

Nevs har tidigare betalat ut löner som planerat. Men alltså inte i augusti. Det rör sig om i runda tal 15 miljoner kronor, enligt Nevs kommunikationschef Mikael Östlund.

De anställda på Nevs informerades vid ett möte på torsdagsmorgonen.

— Jag har inte fått några direkta reaktioner ännu. Man förstår fortfarande att vi är inne i ett förhandlingsskede som närmar sig sitt slut, men också att vi behöver den tid som vi nu vill skapa genom en företagsrekonstruktion för att få förhandlingarna att gå i mål, säger Mikael Östlund.

Beslut om huruvida Nevs rekonstruktionsansökan blir beviljad kommer under dagen, enligt Maria Kroon, konkurshandläggare vid Vänersborgs tingsrätt.

– Sedan kommer vi att ha ett borgenärssammanträde, men det har vi inget datum på ännu. Det kommer dock att ske inom två veckor, säger Kroon.

Nevs bedömer att en rekonstruktion är nödvändig för att rädda företaget. Lars Eric Gustafsson på Hamilton Advokatbyrå har föreslagits som rekonstruktör.

– Vi ser det som en förutsättning för att kunna föra förhandlingarna i hamn och i mål. Vi behöver mer tid, säger kommunikationschef Mikael Östlund och syftar på de diskussioner som förs med stora, kapitalstarka fordonstillverkare.

Nevs måste få in nytt kapital för att fortsätta verksamheten.

I sin ansökan om rekonstruktion skriver Nevs att företaget aldrig fick ett lån på drygt 1,1 miljarder kronor som utlovats från det kinesiska investmentbolaget Qingbo, ägt av storstaden Qingdao.

Qingbo betalade som planerat cirka 650 miljoner kronor för att få 22 procent av aktierna i Nevs. Men lånet, som enligt Nevs skulle betalats ut under 2013, kom aldrig. I stället fick huvudägaren Kai Johan Jiangs bolag ta hela ansvaret för Nevs finansiering.

Nu tycks sprickan mellan Jiangs bolag och Qingbo vara åtminstone delvis lagad. ”En uppgörelse har sedermera träffats”, skriver Nevs i ansökan.

Samtidigt som delägaren Qingbo inte gav det utlovade lånet, ställde bolaget krav på verksamheten, uppger Nevs i ansökan om rekonstruktion. Enligt Nevs krävde Qingbo att affärsplanen skulle justeras, så att man även tillverkade bensindrivna bilar. Marknaden bedömdes inte vara helt mogen för elbilar, som är Nevs grundläggande idé.

Att återstarta tillverkning av bensindrivna Saab var dock inte enkelt. Nevs beskriver arbetet med detta som ”mycket omfattande och kostsamt”.

Ett av de samarbeten Nevs förhandlar om gäller Phoenix, en plattform för nya bilmodeller som ingick när man köpte Saab Automobiles konkursbo. Nevs vill ha en partner som delar på kostnaden för att fortsätta utveckla Phoenix.

Avsikten är att sälja plattformen, inklusive rättigheter, testutrustning och viss personal, till ett nytt dotterbolag. Sedan ska hälften av dotterbolaget säljas vidare till den nya partnern, en stor fordonstillverkare.

Denna försäljning bedöms kunna ge så mycket att Nevs kan betala alla skulder och verksamheten för det närmaste året finansieras, skriver bolaget i sin ansökan om rekonstruktion.

 

Läs också:

Facket: Bra att få del av lönegarantin

Tidigare artiklar:

Nevsanställda får vänta på sin lön

Konkursansökan mot Nevs dras tillbaka

Konkurshot mot Nevs oroar inte facket

Nevs

Nevs (National Electric Vehicle Sweden) köpte det mesta av konkursboet efter Saab Automobile sommaren 2012. Huvudägare är Kai Johan Jiang.

Elbilar är affärsidén. Men hittills har Nevs bara byggt några hundra bensindrivna Saab 9-3.

I maj stoppades produktionen på fabriken i Trollhättan, sedan en kinesisk delägare slutat pumpa in kapital. Nu förhandlar Nevs med nya asiatiska intressenter. Rykten har talat om kinesiska Dongfeng och indiska Mahindra.

Samtidigt har skulderna växt. Nyligen gjordes en konkursansökan från en underleverantör, men den drogs tillbaka.