Höghastighetståg mellan storstäderna är en bra investering på sikt. Men det är viktigare att förbättra möjligheterna till arbetspendling inom storstadsregionerna, enligt en kommande rapport från fackförbunden inom 6F.

Inför valet lanserar de borgerliga partierna ”Sverigebygget”, ett investeringsprogram fram till år 2035 där den viktigaste och mest spektakulära delen består av höghastighetståg på sträckorna Stockholm – Göteborg och Stockholm – Malmö.

Höghastighetsbanor på de sträckorna är exakt vad LO-förbunden inom 6F har krävt (6F är ett samarbete mellan Seko, Byggnads, Elektrikerna, Fastighets och Målarna). Ändå jublar de inte över ”Sverigebygget”.

– Alliansens förslag, som sträcker sig väldigt långt fram i tiden, löser inte järnvägens kris, säger Kristoffer Arvidsson Thonäng, utredare vid Seko och projektledare bakom en kommande rapport från 6F om investeringspolitiken.

För att rå på de ständiga tågförseningar och olyckstillbud som resenärerna utsätts för i dag krävs mer underhåll av det nuvarande järnvägsnätet.

– Det skulle också, tillsammans med mindre nyinvesteringar, öka möjligheterna för arbetspendling inom storstadsregionerna. Det är den kanske viktigaste trafikinvesteringen.

Rapporten från 6F landar i att de totala investeringarna i trafikinfrastruktur behöver öka från 0,8 till 1,0 procent av BNP från och med i år, och ligga kvar på den nivån hela planeringsperioden fram till år 2025. Förutom utbyggnad av järnväg förordar 6F investeringar i sjöfarten. Båda delarna behövs för att minska utsläppen av koldioxid, som till en tredjedel kommer från olika transporter.

– I regeringens plan finns tyvärr inga klimatambitioner, säger Kristoffer Arvidsson Thonäng. Enligt Trafikverket kommer koldioxidutsläppen från trafiken snarare att öka.

Alliansens satsning på höghastighetståg har väckt frågor, eftersom de borgerliga partierna har kritiserat en liknande satsning som de rödgröna gick till val på 2010. Höghastighetståg är ”robust olönsamt”, sa finansminister Anders Borg för två år sedan.

Socialdemokraterna har hela tiden gjort motsatt bedömning: Höghastighetsbanor är lönsamma. När de gamla stambanorna inte räcker till för den ökande tågtrafiken är det rationellt att bygga nya för höghastighetståg, som klarar större stigningar och kräver färre kostsamma broar och tunnlar. När mer kapacitet blir ledig på de gamla spåren underlättas också godstrafik och regional tågtrafik.

– Det är bra att alliansen överger sitt motstånd mot tåg som går fort. Men det är inte direkt hög hastighet i byggandet, säger Anders Ygeman (S), ordförande i riksdagens trafikutskott, som talar om fyra förlorade år jämfört med Socialdemokraternas politik.

– De borgerliga föreslår inga ökade satsningar under den innevarande planeringsperioden 2014 – 2025. Ingenting förändras de närmaste elva åren. De är bara redo att förändra sin politik efter 2025, och till dess hinner flera val och flera partiledare passera.

Enligt Miljöpartiets sammanställning är de höghastighetsbanor som regeringen talar om bara finansierade till 17 procent inom den nuvarande planeringsperioden fram till 2025. 83 procent skjuts på framtiden.