JosefinJohansson

 

Josefin Johansson, LO:s ungsekreterare, hur har det gått på Fackets Hjälptelefon i sommar?

– Vi har fått cirka 630 samtal sedan första juni och runt 100 mejl. Det är lite färre än tidigare, men det är svårt att veta vad det beror på.

Vad gäller frågorna?

– Det är tre saker som återkommer: Anställningen – vad ska jag ha för sorts anställning, eller ”jag har den här typen av anställning, vad innebär det?”. Lönen – att man inte fått ut sin lön, eller att man undrar om den lön man får är rätt. Och så försäkringar – vad är jag försäkrad mot, är jag försäkrad även om det inte finns kollektivavtal och så vidare.

– De som ringer frågar oftast om sommarjobb, men det är ofta mamma som ringer.

Vad är det värsta ni har fått höra?

– Det har väl inte varit något riktigt hemskt. Det värsta är nog när de inte får ut sin lön, de har slitit och så blir de helt lurade.

Vad ger ni för råd då?

– Det vi kan göra är att ta reda på vilket avtalsområde det gäller och bolla dem vidare till rätt fack. Så får de göra det till ett ärende sedan.

Vilka branscher handlar det oftast om?

– De flesta hör till hotell- och restaurangområdet, många jobbar ju på kafé till exempel. Men annars är det kommunalt och inom handeln.

De branscher där det finns många sommarjobbare, låter det som?

– Ja, så är det. Jag har fått frågan tidigare om arbetsgivarna missköter sig, men så är det inte, de allra flesta sköter sig bra. Det vi får höra är ju bara skiten, när det går fel. Men de allra, allra flesta sommarjobbare har jättekul och får ett fantastiskt minne från sitt kanske första jobb.

Vad har du själv för erfarenheter av sommarjobb?

– Jag är utbildad målare, så jag har mest jobbat som det. Men det allra första var hos min pappa, på verkstad. Jag sorterade papper och sånt, det var jättetråkigt. Men första lönen … Wow! Allt jag skulle göra med de pengarna, jag kände mig så rik.