Vid offentliga upphandlingar ska myndigheter och kommuner kräva villkor som är i nivå med kollektivavtalets bestämmelser – dock bara när det gäller lön, semester och arbetstid. Och bara om det anses behövligt.

Det är innebörden i ”Utredningen om upphandling och villkor enligt kollektivavtal” som idag överlämnas till regeringen.

– Det är bra att det blir tydligt att stat och kommun får och ska ställa denna typ av krav. Man ska inte kunna vinna offentliga upphandlingar genom att konkurrera med låga löner och dåliga arbetsvillkor, säger Samuel Engblom samhällspolitisk chef hos TCO och en av experterna i utredningen.

Det är den nya Upphandlingsmyndigheten som ska avgöra om det är behövligt med att krav på lön, semester och arbetstid. I utredningen anges bygg- , taxi- och städbranschen som problembranscher. Och det handlar inte om krav på kollektivavtal utan på villkor som motsvarar kollektivavtalets.

Det gör TCO:s Samuel Engblom orolig:

– Det är en svaghet i utredningen att man inte alltid ska kräva villkor i nivå med kollektivavtalet. I TCO:s branscher kanske det inte är problem med lönen så ofta utan det kan vara andra saker. Kanske leverantören inte avsätter ordentligt till tjänstepensionen.