Kinesiska höghastighetståg har varit omdiskuterade på grund av riskabelt höga farter. Här ett tåg i Wenchou i Kina. Foto: Chinatopix

Ett kinesiskt järnvägsföretag erbjuder sig att bygga de planerade svenska höghastighetsbanorna på halva tiden.

Offerten från China Railway Construction skulle också innebära att kostnaden för att bygga högshastighetsjärnväg Stockholm-Göteborg och Stockholm-Malmö sänks med 25 miljarder kronor jämfört med Trafikverkets beräkningar, enligt SVT:s Aktuellt på söndagskvällen.

Genom att bygga järnvägen på broar, fem meter ovanför marken, kan man spara mycket markarbeten – en viktig förklaring till att det kinesiska företaget skulle kunna bygga så snabbt. Tekniken att bygga järnväg på broar är vanlig i Kina.

Medan vanlig dubbelspårig järnväg på marken kräver 26 meter markbredd räcker sex meter breda pelare för att hålla uppe höghastighetsbanan på broar. På så sätt kan också värdefull mark sparas.

Vart offerten har riktats är något oklart. Enligt Karin Svensson-Smith (MP), ordförande i riksdagens trafikutskott, har den inte gått till riksdagen, så som Aktuellt uppger, och den kan hur som helst inte behandlas av trafikutskottet.

Sverigeförhandlingen, den kommitté som har regeringens uppdrag att ta fram en strategi och finansiering för höghastighetsjärnvägarna, har inte heller sett till offerten.

– Jag har inte hört talats om någon offert tidigare, säger Sverigeförhandlingens huvudsekreterare Niklas Lundin. Däremot har vi givit Trafikverket i uppdrag att reda ut vad det skulle innebära att bygga på broar. Vi vet ju att man bygger så i Kina och Japan.

– Ingen offert har kommit till oss, säger Anna Lihr, presschef vid Trafikverket.

– Däremot stämmer det att vi håller på att utreda höghastighetsbana på broar. Vi har tagit in anbud från researrangörer för att studera hur järnväg på broar fungerar och träffa leverantörer.

Infrastrukturminister Anna Johansson sa till Sveriges Radio i förra veckan att ett järnvägsnät för höghastighetståg kan vara på plats förs 2035. Att halvera byggtiden, minska kostnaderna och dessutom spara värdefull mark måste vara lockande för regeringen, säger Kristoffer Arvidsson Thonäng, utredare vid Seko som har utrett Sveriges behov av infrastruktursatsningar för fackförbunden inom 6F.

– Våra förslag handlar också om att ökade järnvägsinvesteringar stimulerar konjunkturen, säger Kristoffer Arvidsson Thonäng. I en tid med hög arbetslöshet är de ett sätt att öka sysselsättningen. Den effekten tappar man om ett kinesiskt företag bygger. Men konjunkturpolitik är förstås inte huvudsyftet när man bygger järnväg.

Enligt Aktuellt reser riksdagens trafikutskott till Kina och Japan om någon vecka för att studera höghastighetsjärnväg på broar.

Någon enhetlig definition av höghastighetståg finns inte, men Sverigeförhandlingen utgår från att tågen ska gå i 320 kilometer i timmen. Restiden mellan Stockholm och Malmö ska bli högst två och en halv timma.