Företaget hänvisar till att man har en så kallad neutralitetspolicy. Något som är aktuellt efter de två uppmärksammade domarna från EU-domstolen, där ett företag fick rätt att säga upp en kvinna med muslimsk huvudduk eftersom man vill visa neutralitet mot kunder som de anställda möter fysiskt och för det egna varumärket.

DO (Diskrimineringsombudsmannen) som nu stämmer det svenska tolkföretaget ifrågasätter dels att kvinnan som sökte jobb som tolk skulle ha en synlig kundkontakt. Och dels om företaget verkligen har en så kallad neutralitetspolicy när det gäller religiösa uttryck.

Ett krav för att en sådan ska hålla juridiskt är att den tillämpas konsekvent, proportionerligt och inte innebär diskriminering mot en enskild grupp.

– Eftersom det handlar om en icke synlig handling som inte kommer till uttryck i samband med telefon- eller videotolkning, framstår det som svårt att hävda att det här är något som påverkar varumärket, säger Martin Mörk, chef på DO:s processenhet i ett pressmeddelande.

Myndigheten stämmer företaget på 80 000 kronor i diskrimineringsersättning.

Läs mer om arbetsrätt

Religionens gränser på jobbet – var går de?

Skola stäms för krav på handhälsning

Kvinna DO-anmälde företag – fick ingen lön

Uppsagd pappa fick rätt