Foto: Henrik Montgomery/TT

En 23-årig man har omkommit efter bandvagnsolyckan utanför Boden. Den militära bandvagnen gick genom isen under en övning och ytterligare fyra personer har blivit kraftigt nedkylda.

Enligt säkerhetsbestämmelser ska bandvagnen inte framföras på is eller blöt mark.

– Vi har ännu inte utrett varför vagnen körde på platsen, säger regementschefen Mikael Frisell.

Vid en pressträff i Boden berättar regementschefen och övningsledaren Mikael Frisell att man under natten fokuserat på att ta hand om de inblandade i olyckan och få kontakt med anhöriga till de drabbade. Varför vagnen körde genom isen är ännu oklart.

– Det är nästa steg i den här utredningen, säger han.

Den omkomne är en 23-årig soldat hemmahörande i södra Sverige. Han har varit deltidsanställd på regementet sedan drygt tre år tillbaka.

– Det är en väldigt tryckt stämning i dag på regementet. Det är en tung dag för alla som jobbar på I 19 och inom Försvarsmakten, säger Frisell.

Fordonet, en bärgningsbandvagn 90, gick genom isen vid 22.30-tiden på kvällen, och den kunde bärgas strax före klockan halv tre på natten. En person kunde på egen hand ta sig ut ur bandvagnen, kraftigt nedkyld. Tre andra personer, militär personal från andra militära fordon som gjorde ett räddningsförsök, har också blivit kraftigt nedkylda.

– Vi vet att det är en stridsvagn som har navigerat fel. Försvaret säger att man har kört ner i en å och sjunkit till botten, sade Trond Olofsson, inre befäl på räddningstjänsten i Norrbotten, till TT i natt.

Räddningsinsatsen beskrivs på pressträffen som svår och tidskrävande. Det var mörkt på platsen och isen har bildat en sorts ”sörja” som försvårade arbetet. Först vid tre-tiden kunde man få upp fordonet och den nu omkomne mannen.

– Det rådde svåra förhållanden. I vanliga fall kan en förare utan problem komma ut från fordonet men i mörkt vatten och is när vatten forsar in är det svårt, säger Mikael Frisell.

Han berömmer dem som arbetat med räddningsinsatsen:

– Det finns ingen anledning att tvivla på att de gjort sitt bästa. De har gjort mer än man kan begära av dem, säger han.

Bandvagnen deltog i övningen Vintersol där bland annat förmågan att verka under vinterförhållanden tränas. Olycksplatsen ligger vid Lule-Altervattnet några kilometer utanför Brännberg, cirka tre mil väster om Boden.

Innan den bärgades syntes överdelen av stridsvagnen från vattenytan, då den gick igenom isen i ett grunt område.

I övningen Vintersols avslutande skede deltar runt 1 200 personer från sju förband: Norrbottens regemente, Artilleriregementet, Skaraborgs regemente, Markstridsskolan, Helikopterflottiljen, Norrbottens flygflottilj och Försvarsmaktens logistik, enligt Försvarets hemsida.

Avslutningen genomförs i huvudsak på civil mark för att öva strider i okänd omgivning. Norrbottens regemente är ett av Sveriges största och har Boden som sin huvudort.

Bärgningsbandvagn 90

• Fordonets huvuduppgift är att dra loss stridsvagnar och andra fordon som fastnat. Den används också för att transportera skadade.
• Bandvagnen väger 22,5 ton och har en dragkapacitet på 72 ton.
• Den är 2,5 meter hög, 3,1 meter bred och 6,4 meter lång.
• Besättningen består vanligtvis av fyra personer. En vagnchef, en förare, en skytt och en bärgningsman.
• Topphastigheten är 70-75 kilometer i timmen.

Källa: Försvarsmakten