Therese Guovelin. Foto: Christine Olsson/TT

LO:s förste vice ordförande Therese Guovelin kommentarer Pisa-rapporten.

LÄS OCKSÅ Allt större klyftor mellan skolorna

Den svenska skolan visar, enligt Pisa-rapporten, allt tydligare på växande klassklyftor, där högutbildade och välbärgade kan välja bra skolor och skolor med resurser att ge stöd till svaga elever.

– Det är så klart positivt att vi hämtat igen något vad gäller kunskapsnivån, men det är oroväckande och rent beklagligt att skillnaderna ökar mellan bra och dåliga skolor, säger LO:s förste vice ordförande Therese Guovelin.

– Det är en ren klassfråga vilka som har möjlighet att välja skolor med bra pedagoger, små klasser och resurser att hjälpa de som behöver stöd.

LÄS OCKSÅ Bra betyg för nya jätteskolan i Nyköping

För henne och LO finns det några avgörande anledningar till att klasskillnaderna i skolan växer. Enligt Pisa-rapporten växer klyftorna och uppväxtförhållanden påverkar skolresultatet mer i Sverige än i många andra OECD-länder. Therese Gouvelin ser flera orsaker till den utvecklingen.

– Det är alldeles uppenbart att det inte går att bedriva skolor, där vinstintresset kommer i första hand, säger hon.

– Det skapar förutsättningar för stora klasser med för få pedagoger som kan ta sig an alla barn i klassen.

LÄS OCKSÅ ”Skolans problem är inte över” – Yonna Waltersson

Den andra stora anledningen för ökade klyftor handlar om skolvalet.

– Det är i första hand högutbildade och välbärgade föräldrar i starka områden, som tidigt, kanske redan vid födseln ställer barn sina barn i kö till en eftertraktad skola, säger Therese Gouvelin.

Barn från sämre lottade områden, eller barn till nyanlända som inte har en chans att ställa barnen i rätt kö hamnar i skolor med sämre förutsättningar.

– Det är oerhört viktigt att samhället tar ansvar för att alla skolor ska kunna erbjuda kvalitet i undervisningen, klasstorlek och tillgång till specialpedagoger där det behövs för att alla ska kunna uppnå kunskapsmålen, säger Therese Gouvelin.