Den ena bussföraren har jobbat i närmare 40 år. Den andre i närmare 20. Den ene drabbades av en whiplash-skada när han var på väg hem från jobbet 2009 och läkare konstaterar att han har en permanent nedsatt arbetsförmåga och att köra buss med utsliten halsrygg inte är lämpligt.

Den andre fick sömnapné 2007 och ett år senare drar Transportstyrelsen in hans D-körkort, vilket innebär att han inte får köra buss.

I somras sade deras arbetsgivare Keolis upp båda. Kommunal lämnade då över fallen till LO-TCO Rättsskydd som nu stämmer bolaget för ogiltiga uppsägningar. Under tisdagen den 25 oktober drog Kommunal dock tillbaka stämningen gällande bussföraren som led av sömnapné. Där har parterna i stället kommit överens i en förlikning.

Förbundet anser att bolaget inte har uppfyllt de krav som ställs på en arbetsgivare att anpassa arbetet, rehabilitera och/eller omplacera den som blivit sjuk eller skadad. Juristerna yrkar på 150 000 kronor till var och en av förarna i skadestånd.

Enligt Anders Fredmark, själv bussförare på Keolis och förhandlingsansvarig från Kommunal gentemot bolaget, faller hanteringen tillbaka på en omorganisation som trafikjätten gjorde för ett år sedan där trafikvärdar försvann som tjänst. Många trafikvärdar fick gå. Och en tjänst inom bolaget som inte innebär att köra buss försvann.

– När man tog bort trafikvärdar och ersatte dem med servicevärdar sade bolaget att de senare också måste kunna köra buss. Vi höll inte med utan ansåg att trafikvärdar gör ett viktigt arbete i service med resenärer. Den förhandlingen slutade i oenighet. Men den innebär att man minskat antalet omplaceringsplatser.

Så nu finns inga tjänster där man inte måste köra?
– Det är vad bolaget hävdar. Vi anser att man fortfarande kan plocka ihop arbetsuppgifter så att förare som inte längre kan köra buss i stället kan utföra servicetjänster. Men det är ju det Arbetsdomstolen ska pröva nu, hur långt man kan genomföra sådana här förändringar.