Joe & The Juice har nästan bara anställt unga snygga män. Men när juicebaren etablerade sig på Åhléns krävde butikskedjan fler kvinnor.

LÄS OCKSÅ Juicebaren vägrar betala OB-tillägg

”Vi tycker att det är viktigt med jämställda arbetsplatser”, skriver Monica Hultgren Andersson, informatör på Åhléns, i ett mejl till Arbetet.

I sociala medier jobbar Joe & The Juicehårt för att etablera en bild av ett ungt, hippt företag. På deras juicebarer serveras drinkar med namn som ”Sex me up” och ”Pick me up” och de är främst unga flirtiga män som blandar juice. HR-chefen Sammy Einstein uppger att företaget just nu har hundra anställda, varav sex är kvinnor.

Danska Joe & The Juice expanderar stort och har inlett ett samarbete med Åhléns som för närvarande har fem juicebarer i landet. Varuhuskedjan har reagerat på den skeva könsfördelningen.

”Vi har uttryckt en önskan om att Joe & The Juice ska ha både tjejer och killar som arbetar i de juicebarer som finns i våra varuhus, och i dag jobbar även tjejer på flera av dessa, uppger informatören Monica Hultgren Andersson.

LÄS OCKSÅ Sex och utseende i fokus hos Joe & The Juice

Även Hotell- och restaurangfacket, HRF, har reagerat på den ojämna könsfördelningen.

– Jag har aldrig varit med om något liknande förr. I alla fall inte lika utstuderat som hos Joe & The Juice. Som jag ser det handlar deras rekrytering om att hitta folk med rätt utseende, säger HRF:s avtalssekreterare Per Persson.

I över ett år har HRF försökt att teckna avtal med företaget. I maj lade fackförbundet fram ett avtalsförslag. Sedan dess har förbundet haft svårt att nå ägarna. Men enligt både HRF och företaget finns nu ett möte inbokat den 17 november.

Joe & The Juices Sverigechef Kasper Borst skriver i ett sms till Arbetet: ”Som jag sagt tidigare: vi förhandlar kontinuerligt med HRF med goda förhoppningar om att komma överens och det stämmer; nästa möte är den 17 november.

Företaget har, enligt facket, krävt ett undantag. De vill slippa betala ob-tillägg, något en anställd bekräftar för Arbetet.

I och med att företaget har flera juicebarer på flygplatser och tågstationer med sena öppettider så hoppas de kunna spara stora pengar. I stället för att betala ob-tillägg har företaget erbjudit de anställda gratis måltider.

– Vi har inte gått med på det. Syftet med ett kollektivavtal är att villkoren ska vara lika för alla företag, säger Per Persson.

LÄS OCKSÅ ”Luktar diskriminering” hos juicebaren

Åhléns är underrättade om de pågående förhandlingarna.

”Vi är självklart positiva till att de upprättar ett avtal”, skriver Åhléns informatör Monica Hultgren Andersson.

Joe & The Juices CSR-chef Mai Britt Hertzmann uppger att de aktivt arbetar för att rekrytera kvinnor till sina juicebarer på Åhléns och även andra ställen.

Linda Flood

Erik Larsson